יריד צבע טרי 2015

מהנעשה בשטח / דנה גילרמן 29/3/16

זמן קריאה : 2:33 דקות
מהנעשה בשטח / דנה גילרמן 29/3/16
 
הפרויקט "דייט עם אמנית"', שיוצג ב"צבע טרי", מעלה שאלות על הקשר בין מסחור האמנות למסחור האשה
יריד האמנות "צבע טרי" ייפתח השבוע בפעם השמינית, ואין זה עניין של מה בכך. בארץ שבה התרבות היא במקום האחרון ואספנים מקומיים מעדיפים להשקיע באמנות בינלאומית (״כי אין שוק לאמנות ישראלית״, זו תשובתם) היריד לא זו בלבד שמעודד השקעה באמנות, אלא גם גרם לכניסתו של יריד נוסף למשחק: "arti" שהתקיים בתחילת החודש בגלריה תירוש. כך הדברים קורים בכל העולם - יריד מוצלח מייצר ירידי לוויין מוצלחים, שבתורם מייצרים ירידים נוספים וכו׳.
יריד צבע טרי 2015 מיריד צבע טרי הקודם
השנה, מלבד חממת האמנים העצמאיים המוצלחת ופרויקט הגלויות הקהילתי, בולט לעין מיזם נוסף של גלריה חדשה בשדה, ״המשולש״, שהקימה האוצרת שרי גולן. הפרויקט בעל השם ״דייט עם אמנית״ מציע למכירה עבודות אמנות שהן תוצאה של דייט שנערך בין חמש אמניות הגלריה - אילה נצר, יעל שחר, נעה רז מלמד, מרגו גראן ודפנה אלון – עם אספנים ואספניות. הדייט כלל מפגש מתועד של האמנית עם האספן או האספנית, שהתקיים בבית האספן או בסטודיו, ועבודות שהוכנו בעקבותיו (כשאחת מהן כמובן שייכת לרוכש).
הפרויקט, על פי גולן, ״מזמן דיון על גבולות החירות האמנותית במקרה של יצירת אמנות ׳מוזמנת׳ כיום, וכן על האפשרות לייצר תקשורת שונה״.
אך העובדה שמדובר רק באמניות מזכירה לי שני פרויקטים מהעבר, נועזים אך גם בעייתיים, שהולידו תוצר אמנותי דרך מפגש בין אמנית לאספן: הראשון והמפורסם יותר הוא פרויקט של האמנית אנדיראה פרייזר מ-2003 שבמסגרתו הציעה לאספנים לרכוש לילה אתה במלון תמורת 20 אלף דולר. היצירה שנוצרה עבור האספן, בהשתתפותו ובמימונו, היא עבודת וידאו בחמישה עותקים (אחד לכל אספן) המתעדת את הלילה הזה אתו. בכך פרייזר הצביעה על כוחו של הגבר בעולם האמנות ויצרה הקבלה בין עשיית אמנות לזנות.
על הקשר בין הגוף הנשי לשדה האמנות אריאלה פלוטקין
הפרויקט השני הוא זה של אריאלה פלוטקין שהתקיים ב-2011 בגלריה שי אריה ובמסגרתו ביצעה האמנית מעין מכירה פומבית של תשעת פריטי הלבוש שעל גופה – כולם נוצרו על ידי מעצבי אופנה – כשהמשתתפים במכירה הפומבית היו בעלי ההון, שהיו אמורים לרכוש את הפריטים – ותוך כדי, להפשיט את האמנית. בסופו של דבר נרכשו רק שני פריטים, פלוטקין נשארה לבושה לגמרי, אך המסר עבר: הקשר שקיים בין הגוף הנשי לשדה האמנות ולשוק האמנות, והתלות והניצול ההדדי שמתקיימים בו.
תודה, פרטיך נשלחו בהצלחה.
אני מעוניין/ת להרשם לניוזלטר ולקבל תכנים ועדכונים בנושאי אמנות ותרבות
אתר זה הינו ארכיון לפעילות בית הספר ומרכז התרבות "בסיס לאמנות ותרבות". המוסד נסגר בשנת 2020. אישור