דומיניק לוי אייזנברג

אמנות במאה ה-19 וה-20

חוקרת ומרצה בכירה לתולדות האמנות במכללת בית ברל ובאוניברסיטת בר אילן. עיקר מחקריה  עוסקים בזיקות שבין הביטוי הוויזואלי לבין הביטוי המילולי (השירה) שבאמצעותן נחשפת היצירה, בין השאר, כחיפוש אחר תשוקה ועונג. עבודתה של לוי-איזנברג מתייחסת בראש ובראשונה ליצירות עצמן, כמו גם להגות של האמנים תוך הסתמכות על מכלול פילוסופי ופסיכואנאליטי הכולל, בין היתר, את מחקריהם של ז'אן פרנסואה ליוטאר, ליאו ברסאני, וולפגנג איזר, ז'אן לוק-ננסי ועוד רבים.
 
ספרה "Lire Matisse. La Pensée des Moyens", אשר פורסם בצרפת ב-2005, בהוצאת L'Harmattan / סדרת Ouverture Philosophique, עסק בכתביו של אנרי מאטיס ובהגותו אודות מלאכת הציור. מחקר זה העניק, להגותו של אמן (בשונה מיצירתו), מעמד אוטונומי ועקרוני, אשר הינו בבחינת מודל ודגם למחשבתם של יוצרים באשר הם.  מחקר זה גם חשף את אופן הייצוג, שאינו מימטי, של העולם המוחשי, שבו הצייר הוא, בעת ובעונה אחת, הממציא, האמצעי והנמען הראשי.
 
בספר " Le Faune Revisité", אשר פורסם בצרפת ב-2010 עמדה לוי-איזנברג  על האופן בו על ידי שימוש בדימויים מן השדה של האמנות החזותית, מאפשר המשורר ביטוי להזיות ולדחפים מיניים ולייצוגם.
 
בצד מחקריה העקרוניים על אמנות ושירה, על מאטיס ומלארמה, חוקרת לוי- איזנברג את  הציור הארצישראלי ואת האמנות הישראלית בדגש על התפתחות השפה האמנותית ואמצעי ההבעה, כבר למן ראשית ההתיישבות בסוף המאה  ה-19 במקום חדש ו"בתולי" ללא מסורות אמנותיות מודרניות ומתוך זיקה למודלים בינלאומיים. מחקריה על האמנות הישראלית עוסקים, בין השאר, באביגדור אריכא, אורי רייזמן ומיה כהן-לוי.
 
 
תפקידי הוראה
1979-2017 –המדרשה, מכללת בית ברל
2011-2017 – התכנית ללימודי פרשנות ותרבות , אוניברסיטת בר אילן
 
 
פרסומים נבחרים
 
ספרים-
  • Lire Matisse. La pensée des moyens. L’ Harmattan, Paris.       Collection Ouverture Philosophique (in French), 2005, 288 pages 
 
  • Le Faune revisité –Figures du souhait dans L’Après-      midi  d’un  faune, L’Harmattan, Paris. Collection
      Ouverture Philosophique (in French), 2010, 180 pages
 
  •     Mallarmé en couleur.  L’Harmattan, Paris Collection Ouverture Philosophique, serie Esththique (in     French) Due 2017.
 
  • אנרי מאטיס- רשימות של צייר עריכת הקובץ, הקדמה ואחרית דבר                                      
  ' 
 
מאמרים-

 
1998 – "A Sense of Place. The Mediation of Style in Erez-Israel Paintings of the 1920s ", Assaph, section B, no.3, 1998, pp.301-324
 
            2001 - "A Slit in the Hidden. Bonnard, the Gaze and its Double", Bonnard. (Catalogue). The Tel-Aviv Museum of Art , Tel-Aviv, 2001, pp. 132-147
 
            2001 - "On Art and Credibility. Avigdor Arikha’s Phenomenological
             Practice of Art ", Assaph, no.7, 2001, pp.199-218
 
            2005 - "Ori Reizman : Presence in Excess",  Ori Reizman. A Retrospective Exhibition. (Catalogue), The Tel-Aviv Museum of Art, Tel-Aviv, 2004, pp. 29-39, (in Hebrew)
 
"גודש הנוכחות – אורי רייזמן", אורי רייזמן: רטרוספקטיבה ( קטלוג), מוזיאון תל-אביב לאמנות, 2004, עמ' 29-39
 
           2006 - "Le Paraphe anonyme et parfait  - Les illustrations pour l'Après-midi d'un faune". Cahiers Mallarmé, vol. 3, Automne 2006, 131-171, Peter Lang SA Editions scientifiques Européennes, Bern 2006 (French)
 
                                    
          2009- "Events on the Surface ", Maya Cohen Levy, Catalogue exhibition                                          Genia Schreiber University Gallery, Tel Aviv University, May 2009, and Gordon Gallery, Tel-Aviv (Hebrew and English)
 
 
 
 
 
          
IMG_20170206_213942
בואו נהיה בקשר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
השאירו פרטים ונחזור אליכם
תודה, פרטיך נשלחו בהצלחה.