פיקאסו, בקבוק של vieux Marc, זכוכית, גיטרה ועיתון - 1913

קולאז'

יצירת אמנות הנעשית על ידי צירוף של חומרים שאינם פיגמנט ושל אובייקטים על גבי מצע שטוח. מקור המילה בפועל הצרפתי Coller  - להדביק. עד הופעת הקולאז' בסביבות שנת 1905, העבודה על גבי משטחים (בד, נייר, עץ וכו') היתה ברובה על ידי הוספת פיגמנט למשטח, ועל ידי כך יצירת ציור או רישום. הקולאז' איפשר שימוש בחומר אחר – גזיר עיתון, ציור מוכן, בדל סיגריה, פיסת בד, חבל, תצלום, כפיס עץ, פסולת – וצירופו למשטח, לרוב ביחד עם פיסות חומרים או אובייקטים אחרים, ולפעמים בנוסף או לצד ציור או רישום. טכניקת ההדבקה-הצרפה על משטחים אמנם ידועה כבר באמנות הסינית העתיקה, בהוספת עלי זהב לציורים גותיים, ובאלבומי צילום מוקדמים במאה ה-19, אבל מתחילת המאה העשרים הפך למתודת עבודה עקרונית, המזוהה כאחד המהלכים המרכזיים של האמנות המודרנית והאוונגרדית. בין אמני הקולאז' המרכזיים נמנים: פיקאסו, בראק, דושאן, ריצ'ארד המילטון, רוברט ראושנברג, חנה הוך, ג'יימס רוזנקוויסט, מרתה רוסלר, וקורט שוויטרס. בארץ השימוש בקולאז' היה נפוץ בעבודות של הנרי שלזניאק, רפי לביא, יאיר גרבוז, דגנית ברסט, דוד טרטקובר ומיכל נאמן.

הנרי שלזניאק, ללא כותרת, 1968 הנרי שלזניאק, ללא כותרת, 1968
הנרי שלזניאק, ללא כותרת, 1968 הנרי שלזניאק, ללא כותרת, 1968
מרתה רוסלר, לנקות את הוילונות, 1967-72 מרתה רוסלר, לנקות את הוילונות, 1967-72
מרתה רוסלר, לנקות את הוילונות, 1967-72 מרתה רוסלר, לנקות את הוילונות, 1967-72
פיקאסו, בקבוק של vieux Marc, זכוכית, גיטרה ועיתון - 1913 פיקאסו, בקבוק של vieux Marc, זכוכית, גיטרה ועיתון - 1913
פיקאסו, בקבוק של vieux Marc, זכוכית, גיטרה ועיתון - 1913 פיקאסו, בקבוק של vieux Marc, זכוכית, גיטרה ועיתון - 1913
רוברט ראושנברג, 1963 רוברט ראושנברג, 1963
רוברט ראושנברג, 1963 רוברט ראושנברג, 1963
רפי לביא ללא כותרת 1969 רפי לביא ללא כותרת 1969
רפי לביא ללא כותרת 1969 רפי לביא ללא כותרת 1969
כל הזכויות שמורות לבסיס לאמנות ותרבות
CREATED BY FIRMA & Compie. בסיס לאמנות ותרבות בסיס לאמנות ותרבות

רוצה לדעת עוד?

אתר זה הינו ארכיון לפעילות בית הספר ומרכז התרבות "בסיס לאמנות ותרבות". המוסד נסגר בשנת 2020. אישור