הפולשים מן הים/ קרן ענבי
מה שהיה ומה שיכול להיות
הכדורים הכסופים של יאיוי קוסמה והמייצבים של קבוצת האמנים4heads פולשים למבנים נשכחים ומטעינים אותם באווירה חדשה, קסומה ובעיקר סוריאליסטית. החלל הנטוש, המוזנח והמתקלף מקפל בתוכו שכבות של זיכרון: של אלו שגרו ועבדו בו, של אלו שפלשו אחריהם והפכו אותו למאורת גרפיטי זמנית ושל האמנים שעבורם הוא כמו חורבה רומנטית, מהווה במה לפעולות פלישה והשתלטות אמנותיות.
Governors Island הוא אי קטן של כ-700 דונם השוכן במרחק של פחות מקילומטר דרומית למנהטן וניתן להגיע אליו רק באמצעות הפלגה קצרצרה במעבורת מדרום מנהטן או מערב ברוקלין. בתקופת הקולוניאליזם בארה"ב נהגו להשתכן שם המושלים הבריטיים ומכאן שמו. האי שימש במשך שנים כבסיס לצבא ולמשמר החופים האמריקני ופזורים בו מבנים היסטוריים שמורים היטב מהמאות ה-18 וה-19. בתחילת שנות ה-2000 הוא נמכר לעירית ניו יורק תמורת דולר אחד וכיום הוא מתפקד כפארק שפתוח לציבור הרחב רק בחודשי הקיץ (מאי-אוקטובר). לאורך השנה פועלים בו תיכון ימי ותוכניות רזידנסי שונות לאמנים והכניסה אליו מתאפשרת רק עבורם. העובדה שלא ניתן לגור עליו או להגיע אליו ברכב משמרת קסם ישן ורומנטי הכרוך במסע הימי - גם אם קצרצר - שנדרש כדי להגיע אליו. הביקור בו מלווה תמיד בתחושה מוזרה של מקום שהזמן עמד בו מלכת, אי נטוש, מבודד ומנותק למרות קרבתו לתפוח הגדול.
כל שנה בחודש ספטמבר הופך האי למרכז של התרחשות אמנותית תוססת כשהתצוגה המרכזית שבו היא יוזמה של ארגון האמנות 4heads שמנוהל על ידי אמנים למען אמנים ובוחר את הפרויקטים שיוצגו באמצעות קול קורא שנתי. כ-80 אמנים נבחרים להציג תערוכות יחיד בתוך בתי המגורים ההיסטוריים הנטושים שבשדרת הקולונלים בליבו של האי. לא כל הפרויקטים אחידים ברמתם, חלקם נמצאים על הגבול החמקמק של מה שמבדיל פרויקט גמר לתערוכה בשלה ועצמאית. התערוכות החזקות הן אלו שמתייחסות באופן ספציפי לחלל הביתי המיוחד ולרעיונות שמתקשרים לאי: זיכרון, נטישות ותלישות. השוטטות מחדר לחדר בתערוכה היא חוויה רב שכבתית, כמו הליכה בתוך חיים קודמים של מישהו אחר. זיכרונות מדומיינים מתערבבים באנרגיה רעננה של יצירה אמנותית במגוון מדיומים: פיסול, צילום, מדיה דיגיטלית, ציור, רישום ועבודות בטכניקות נייר וטקסטיל עכשוויות.
אובייקטים בייתים, חיות מחמד וחלקי דמויות גנריות עטופים בכיסויים שנתפרו בדיוק למידתם, יוצרים אוסף של פסלים היברידיים, מהוקצעים ומדויקים במיצב Beloved Objects של ג'ני ראסק Jenny Rask. דרך עיסוק בצורה ובחומר היא יוצרת שכבות של משמעות והקשרים פיסוליים שפועלים בין המוזר, המפחיד והמגוחך - מה שמשתלב היטב באווירת הבית המסתורית ובמושג הפרוידיאני ״האל ביתי״ (uncanny).
האם הנשמה יכולה לעבור תהליך דיגיטציה? האם איכות של חיים יכולה לבוא לידי ביטוי באמצעות קוד בינארי? האם ניתן לתרגם אותנו בני האדם לערכים מוחלטים? אלו רק חלק מהשאלות שציור הקיר הפנורמי By the Code מתייחס אליהן. טים פיט Tim Fite מייצר גם שפה היברידית דרך ציור עשיר בפרטים שמורכב מעולמות תוכן וכתבי יד שונים שמזכירים ציורי מערות, אמנות אפריקאית עממית, ציורי חלל וגרפיקה.
במיצב של יוניג'אנג רי Hyunjung Rhee שתי מדפסות שממוקמות על עמודים דקים פולטות גלילי קבלה שנראים אינסופיים, ועליהם מודפסות שאלות ותשובות קצרות. המדפסות מתוכנתות כך שהן מגיבות אחת לשנייה. בכך הן יוצרות שיחה סתומה אך רציפה. מיצב טאבלטים שממוקם לידן בתוך רהיט מדפים, משלים את שיחתן האניגמטית. זהו מיצב סאונד של קולות ותגובות לא מילוליות של אנשים שאין ביניהם קשר. תיזמון הקולות יוצר שיחה הזויה שדומה לשיח המדפסות ותחושה פסימית של חוסר מוצא ומטרה.
סירנות הוא מיצב מיוחד לחלל של אתי יניב שנוצר בהשראת סיפור קצר של הרוקי מוריקאמי 'האיש השביעי' העוסק בצונאמי, זיכרון וטראומה. יניב מתייחסת לנוכחותו של הים ולדיאלוג ההיסטורי והאקולוגי שעדיין מהדהד באי בין הטבע לאדם. עד 1912 שטח האי גדל בהתמדה מכיוון שתיפקד כמזבלה לסלעים ולאפר שהובאו מחפירות הרכבת התחתית של שדרת לקסינגטון במנהטן. יניב מיחזרה שאריות של חומרי יצירה פלסטיים ובנתה מהם מיצב של גל מלאכותי שמשתלב היטב בארכיטקטורה הביתית של החדר ומעביר תחושה חזקה של תנועה, אורגניות, דחיסות ותחושת איום.
מאות כדורים כסופים שפולשים לתוך מבנה שבעבר שימש כמפעל והיום עומד נטוש ומוזנח בחצר של עמותת אמני Rockaway בלונג איילנד, ניו יורק, יוצרים מקום קסום ומרגיע. המיצב 'גנו של נרקיס' של הכוכבת העכשווית הבלתי מעורערת יאיוי קוסמה בת ה-89 (נ.יפן,1929), מוצג במפעל הנטוש בחוף Rockaway הפראי. ההצבה היא במסגרת סדרת התערוכות החד שנתית של ה-MoMA PS1 באזור. ב-2016 הוצג במבנה נטוש אחר על החוף מיצב צבע של קאתרינה גרוס Katharine Grosse שעסק בין השאר גם ברעיון של פלישתם של הצופים לתוך המייצבים האמנותיים הללו.
גנו של נרקיס נוצר ב-1966 והוצג בגרסתו הראשונה כשקוסמה פלשה ללא הזמנה רשמית לביאנלה של ונציה ה-33. כדורי הכסף שבמקור יוצרו מפלסטיק הוצבו על ידה ברחבת הדשא שבכניסה לביתן האיטלקי. הנוף הירוק השתקף בהם בעוד קוסמה עצמה עמדה יחפה בין הכדורים, לבושה בקימונו זהב כשלצידה שלט עם שמה ושם המיצב כשהיא מוכרת לקהל כל כדור ב-2 דולר. אותה פעולה אמנותית על כל המשמעויות החתרניות והביקורתיות שלה הייתה כמובן רגע מכונן בקרירה שלה, רגע שבו הפכה מאמנית מייצבים לאקטיביסטית חברתית ופעילה פוליטית. היא המשיכה לעשות זאת באמצעות פרפורמנסים במקומות ציבוריים משמעותיים בניו יורק, אליהם פלשה ביחד עם אנשיה ונקודותיה המוכרות.
צילומים: קרן ענבי
heads4, Governors Island Art Fair, כל סוף שבוע במהלך כל חודש ספטמבר, 2018
יאיוי קוסמה, Rockaway!, Rockaway Beach, Fort Tilden, עד ה- 3 לספטמבר, 2018