משבר ההגירה בעבודתו של איי וייויי

חדשות השבוע 27/8/19

זמן קריאה: 2:45 דקות

ה-DNA  של הקולקטיב

התערוכה ״הקולקטיביסטים״ שתיפתח בחמישי בבית האמנים בתל אביב נוגעת באחת התופעות המעניינות והחשובות שנוצרו בשדה האמנות המקומי בשני העשורים האחרונים: קבוצות של אמנים שפתחו חלל תצוגה משותף כדי לא להיות תלויים באף אחד ואחת. מקורותיה של התופעה הם במיעוט גלריות וריבוי אמנים שרוצים להציג אך נדמה שזו כבר סיבה שחלפה מהעולם. לחלק גדול מהגלריות היום אין כל כך מה להציע – שוק האמנות חלש, השתתפות בירידי אמנות בינלאומיים יקרה להחריד, והקולות קוראים המתפרסמים בכל מקום מאפשרים לאמנים ואמניות להגיע למקומות בארץ ובעולם ללא עזרתם של הגלריסטים. בתערוכה מציגים אמנים והאמניות משש גלריות שיתופיות – אלפרד, חנינא, p8, אינדי, בנימין ונולובז - כשכל אחת מהן מציגה לראשונה את הנושאים והתמות המשקפים את ה-DNA שלה. אוצרת אורלי הופמן

דביר כהן קידר מתוך התערוכה הקולקטיביסטים 1



איי וייויי עובר לקיימברידג'

האמן הסיני איי וייויי משנה את מקום מושבו מברלין, גרמניה לקיימברידג׳, בריטניה. הסיבה, לדבריו, שהחברה הגרמנית הפכה לחסרת סובלנות כלפי פליטים ושהוא מרגיש כמו אדם ללא בית. ״אירופה הייתה חברה מודרנית מתורבתת שהייתה אמורה לקיים הומניזם, דמוקרטיה, חופש וזכויות אדם״, אמר לגרדיאן.
וייויי מציין כי בשנים האחרונות פוליטיקאים פופוליסטיים בגרמניה זוכים לבולטות על ידי נקיטת קו נגד ההגירה. ״לאירופאים לא צריכה להיות הפריבילגיה לחוש עליונות מוסרית״, הוסיף. ״הדרישה להכרת תודה מצד אותם מהגרים מיואשים, הסובלים מאלימות ועוני, עושה אותי חולה״.
 

משבר ההגירה בעבודתו של איי וייויי 2



הקטסטרופה ביערות הגשם של האמזונס אמיתית, הצילום לא

עמנואל מקרון, ראש ממשלת צרפת, צייץ ב-22.8 על הקטסטרופה של שריפת יערות הגשם באמזונס, אחד מאסונות האקלים הקשים ביותר המתרחשים עתה. אולם מקרון לא שם לב שהצילום בו הוא משתמש צולם על ידי הצלם Loren McIntyre שמת ב-2003 ולכן לא היה יכול לצלם את הצילום המדובר. כך נכתב במגזין המקוון hyperallergic. מקרון, אגב, הוא לא היחיד שהשתמש בתמונה שלא קשורה לאירוע. גם השחקן ליאונרדו דקפריו והזמר ריקי מרטין עשו זאת בעקבותיו ושיתפו את התמונה עם מליוני העוקבים שלהם באינסטגרם. מגמת הזיופים נמשכה עם פוסט של רונלדו, שפרסם תמונה אחרת שצולמה, כך מסתבר, ב-2003 (לפי ה-BALTIMORE SUN). סלבריטים נוספים בהם מדונה והטניסאי נובאק ג׳וקוביץ, פרסמו גם הם תמונה שנלקחה ממאמר שפורסם בכלל בגרדיאן ב-1989.
אך בעצם מה רע בכך אם תמונות אלו מצליחות להמחיש את הזוועה ולמשוך תשומת לב? על פי הכתבה התמונות השגויות שהופצו ברשתות החברתיות הם חלק מנסיונם של מתנגדי השלטון הנוכחי בברזיל לעשות דה-לגיטימציה לממשלה של בולסונארו (שהאמת מגיע לה אחרי הטענה של בולסונארו שמי שאחראי על השאיפות הם ארגונים למען הסביבה שהציתו אותם במכוון). כך הסלבריטאים, ללא ידיעתם, הפכו לחלק מהמלחמה הפוליטית בברזיל.
 

3
4
תודה, פרטיך נשלחו בהצלחה.
s
אני מעוניין/ת להרשם לניוזלטר ולקבל תכנים ועדכונים בנושאי אמנות ותרבות

כל הזכויות שמורות לבסיס לאמנות ותרבות
CREATED BY FIRMA & Compie. בסיס לאמנות ותרבות בסיס לאמנות ותרבות

רוצה לדעת עוד?