Liberty Leading the People, Eugène Delacroix, 1830

מהנעשה בשטח / דנה גילרמן 26/7/18

זמן קריאה: 2:39 דקות

מהנעשה בשטח
 
זמן הצפייה באמנות הפך לשניות מעטות - אם לא פחות - ובמצמוץ אפשר לפספס עבודה מוצלחת בתערוכה גדולה או יריד. ב-2016 חוקרים עקבו אחר מבקרים במטרופוליטן בניו יורק ומצאו שזמן הצפיה בתמונה היה 28.63 שניות.
על הרקע הזה היוזמה החדשה של הטייט מודרן, שמציע מפגשים של ״צפייה איטית״, באמנות, מעבר להיותה הברקה שיווקית, היא הצעה שיכולה ממש לשנות את החיים. כן. אף אחד לא רואה היום אמנות אלא חולף על פניה. איך אפשר באמת לראות משהו כשכל תערוכה קטנה כוללת מאות עבודות, שלא לדבר על ירידי אמנות, ביאנלות, ודוקומנטות שמציעים קילומטרים של יצירות, מבלי לחשוב אם בכלל יש אפשרות להכיל אותן.
אז הטייט מציע לנו להתבונן. ולא סתם להתבונן אלא להתבונן במשך 30 דקות על ציור אחד של בונאר מתוך תערוכה שבה יוצגו כ-100 יצירות וכבר מתחילים החישובים. אם אראה עבודה אחת במשך 30 דקות איך אספיק לשאר?
אני זוכרת שאחד הדברים שהרסו לי בדרך כלל את הנאת הצפיה במוזיאונים בחו״ל היתה התחושה שאני חייבת להספיק ולראות את הכל. רק המחשבה על זה כבר הרסה לי את הביקור. בשנים האחרונות שיניתי את המגמה: החלטתי שבכל ביקור אני מתרכזת בתערוכה אחת.

 

Liberty Leading the People, Eugène Delacroix, 1830 Eugène_Delacroix_-_La_liberté_guidant_le_peuple

למשל, בביקור האחרון בלובר, נכנסתי רק לתערוכה המצוינת של דלקרואה, ויצאתי, מבלי לעשות שוב את כל  י צ י ר ו ת  ה מ ו פ ת. כך התאפשר לי ״לתרגל צפייה קפדנית ולגלות פרטים שרק בהדרגה חושפים את עצמם״ (כפי שנכתב בהודעה של הטייט) ביצירה המוכרת ביותר של דלקרואה, ״חירות״ (1830), שאותה ראיתי כבר עשרות פעמים (בעיקר ברפרודוקציות) והפעם סרקתי אותה לפרטים (ודווקא התמקדתי באיכות פרטי הלבוש - הכובע, הגרביים, מטפחת הראש, החולצה).

 

The dining room in the country, Pierre Bonnard, 1913 The_dining_room_in_the_country_by_Pierre_Bonnard_(1913)

״לשכנע אנשים לקחת את הזמן זה אתגר בימים אלו ובתקופה שכזו״, אמר מאתיו גייל, אוצר התערוכה של בונארד, למגזין הטלגרף, ״אנחנו מתכננים אירועים של צפיה איטית כדי להתמודד עם האתגר הזה, לראות מעט ציורים במקום תערוכה שלמה בשעה, לעודד אנשים להיות עם הציורים ובזמן הזה לחקור את התמונות, את המבנה, את האופן שבו בונאר יצר את הציור על ידי הפיכת המכחול, גירוד פני השטח והוספת סימני עיפרון״. שינוי נוסף שנועד להקל על הצופה יהיה הגדלת התוויות לצד התמונה - אחת התלונות השכיחות ביותר מצד מבקרים בטייט. אז אפשר להתחיל כבר עכשיו להתבונן בתשומת לב רבה יותר ביצירות המוצלחות שיש אצלנו בשדה האמנות המקומי, ויש לא מעט, ומי שבכל זאת זקוק להדרכה - התערוכה של בונאר תיפתח בטייט ב- 23.1.2019 ותימשך עד ה-6.5.

תודה, פרטיך נשלחו בהצלחה.
s
אני מעוניין/ת להרשם לניוזלטר ולקבל תכנים ועדכונים בנושאי אמנות ותרבות

כל הזכויות שמורות לבסיס לאמנות ותרבות
CREATED BY FIRMA & Compie. בסיס לאמנות ותרבות בסיס לאמנות ותרבות

רוצה לדעת עוד?

אתר זה הינו ארכיון לפעילות בית הספר ומרכז התרבות "בסיס לאמנות ותרבות". המוסד נסגר בשנת 2020. אישור