פאבלו פיקאסו, נשות אלג׳יר. 179 מיליון דולר

השבוע בעולם האמנות / דבי לוזיה 29/3/16

זמן קריאה : 2:10 דקות
השבוע בעולם האמנות / דבי לוזיה 29/3/16
 
ביקור בשוק

 
פעם בשנה, בחודש מרץ, מתפרסם הדו״ח השנתי של הקרן האירופית לאמנות טפאף (TEFAF), שמסכם את המתרחש בשוק האמנות בשנה החולפת. מהדו״ח אפשר להסיק על מגמות וטרנדים. השבוע אתמקד במסקנות המעניינות ביותר לטעמי מתוך הדו״ח:
 
ירידה בהיקף המסחר הגלובאלי באמנות

היקף המסחר באמנות על פי דו"ח טפאף של 2014 היה 68.2 מיליארד דולר. זהו סכום שיא של כל הזמנים. כך שירידה של 7% בשנת 2015 לא צריכה ממש להדאיג בשלב זה. סיכום המסחר העדכני עומד על 63.8 מיליארד דולר. רק בשנה הבאה ניתן יהיה להעריך אם מדובר בגיהוק מקרי או מגמה של ירידה. 
שוק האמנות התאושש אפוא מהר מאוד מהמשבר הכלכלי של 2008. יתרה מכך, שחקנים חדשים השתלבו בו מתוך ציפייה לרווחים ממסחר באמנות, במקום המניות שהכזיבו. הרעיון של אמנות כמכשיר פיננסי הוא חדש, וכניסתם של משקיעים ספקולטיבים לשוק הגבירה את נפח המסחר, אך גם יצרה חוסר יציבות משום שעניינם אינו אמנות אלא כסף. לכן הם גם לא יהססו לנטוש לתחום אחר ברגע שיראו בו סיכויי רווח גדולים יותר. עם זאת יש לקחת בחשבון שנתוני המסחר באמנות גלויים רק בחלקם - אותו חלק המתבצע במכירות פומביות. כל המידע בנוגע למסחר בגלריות וירידים מבוסס על הערכה בלבד, שכן הגלריות לא מחויבות לדווח על עסקאות. ההערכה היא שגלריות ועסקאות של דילרים מהוות כ-53% מהשוק. 
פאבלו פיקאסו, נשות אלג׳יר. 179 מיליון דולר נשות אלגיר דבי לוזיה
איפה הכסף?

כל האמנים שלא מצליחים למכור את אמנותם תוהים היכן הכסף הגדול הזה, שכולם מדברים עליו. ובכן, 57% מהעסקאות הפומביות נעשו ביצירות במחיר של מיליון דולר ומעלה. 28% מסך המכירות הפומביות התקבלו ממכירת יצירות בסכום שהוא מעל 10 מיליון דולר (לשם השוואה, השיא הישראלי עוד לא הגיע למיליון). היצירות היקרות ביותר ב-2015 היו של המאסטרים המודרנים: פיקאסו שבר שיא כשיצירתו ״נשות אלג׳יר״ נמכרה ב- 179 מיליון דולר; וציור עירום של מודיליאני נמכר ב- 170 מיליון דולר. במסגרת הלא-רשמית של המסחר, יצירתו של גוגן ״מתי תינשאי״ נמכרה לקאטאר בעבור 300 מיליון דולר - שיא חדש של כל הזמנים. 
למרות הפופולריות של אמנות עכשווית בשנים האחרונות, סקטור זה אינו יכול להתחרות במחירים של המאסטרים המודרניים. 
עוד נקודה מעניינת: עסקאות של עד 50 אלף דולר מהוות  90% מנפח השוק, אך  מבחינת ערך, מדובר על 12% בלבד מהערך הכולל. וכדי לקבל פרופורציות, רוב האמנים בעולם לא מצליחים להתפרנס מיצירתם. 


 
סין
בין השנים 2014-2009 שוק האמנות בסין עלה ב-214% ולמרות ירידה קלה ב-2014, סין ניצבה במקום השני אחרי ארצות הברית בהיקף המסחר באמנות. תמונה זו השתנתה כאשר ב-2015 בריטניה חזרה למקום השני וסין ירדה שלב אחד. ירידה זו יכולה להיות תוצאה של עסקאות כוזבות בשוק האמנות הסיני. בעבר פורסם שהרבה עסקאות לא יוצאות לבסוף אל הפועל למרות הופעתן בדו״ח התוצאות של המכירות הפומביות. עוד סיבה אפשרית היא החזרה של הסינים לתרבות הסינית, כפי שזה בא לידי ביטוי גם באדריכלות. נראה שהשלטון הסיני מבקש לצמצם את חדירת המערב לסין. 
 
עלייה במכירות אונליין

מי האמין פעם שאפשר למכור אמנות ברשת? והנה, על פי הדו״ח החדש נראה שהיקף המסחר המקוון באמנות כבר עומד על 4.7 מיליארד דולר, עלייה של  7% מהשנה שעברה. 
 
דבי לוזיה, דור שני בגלריה שטרן, היא גם חוקרת תרבות ומחברת הספר "מדוע הפסיקה המונה ליזה לחייך", המנתח את עולם האמנות העכשווי.
טקסט זה לקוח מתוך מדור שבועי שנשלח במייל בכל יום שישי לאלפי מנויים.
להצטרפות לרשימת הדיוור לחץ כאן.
 
 
תודה, פרטיך נשלחו בהצלחה.
אני מעוניין/ת להרשם לניוזלטר ולקבל תכנים ועדכונים בנושאי אמנות ותרבות
אתר זה הינו ארכיון לפעילות בית הספר ומרכז התרבות "בסיס לאמנות ותרבות". המוסד נסגר בשנת 2020. אישור