השבוע בעולם האמנות / דבי לוזיה 4/12/15

זמן קריאה : 2:41 דקות
עניין של טעם?
תמיד אמרו לנו שטעם זה בעיני המתבונן,  שטעם הוא דבר אישי. האדם לא רגיל לשאול את עצמו למה הוא אוהב דבר אחד ולא אחר. בשביל זה יש חוקרים ומדענים. הסוציולוג פייר בורדייה טען שטעם הוא עניין של תרבות. אנחנו לא יודעים מהו טעמנו עד שפוגשים בו. מי שיצר את הדבר הקדים את הטעם ואכן אנחנו יודעים שבאמנות, הרבה פעמים לוקח זמן עד להיווצרות טעם לאמנות הנוצרת. האימפרסיוניסטים, למשל, לא הוערכו בזמנם וגם פיקאסו זכה לקיטונות של לעג, גם מחבריו האמנים. התיאוריה האומרת שהעין מתרגלת, זוכה עתה להערכה מחודשת על פי כתבה שפורסמה השבוע. מחקר טוען שאם האמנות היא טובה, ככל שרואים אותה אוהבים אותה יותר ואילו אם היא גרועה, לא יעזור כמה נראה אותה - להיפך, היא פחות תמצא חן בעינינו. 
ואם כבר בענייני אספנות
מי שנדבק בחיידק האספני בדרך כלל לא מסתפק רק בקטגוריה אחת. כך לא מפתיע לגלות שאימלדה מרקוס, אשת הדיקטטור הפיליפיני לשעבר, לא אספה רק נעליים אלא גם תכשיטים ויצירות אמנות. הטענה כאילו היצירות נרכשו בכספים גנובים נדחית על ידי הגברת מרקוס בת ה- 86. אבל שלטונות הפיליפינים אינם מאמינים לה ואף מוטרדים מאד ממאתיים יצירות שנעלמו מאז נפילת שלטונו של מרקוס בשנת 1986. הממשלה מקימה בימים אלה אתר ברשת כדי לנסות לגייס את חוכמת ההמונים כדי לאתר את היצירות האבודות וביניהן עבודות של ון גוך, פיקאסו, מיכלאנג׳לו, גויה ואחרים בשווי מיליוני דולרים. 
למדור של דבי לוזיה
לשבת בבית ולהיות בתוך קונצרט בקרנגי הול
 
צריכת תרבות בעידן הדיגיטלי
פרוייקט התרבות של גוגל מתרחב, כפי שהתבשרנו השבוע.  עד כה ניתן היה לעשות סיור וירטואלי במוזיאונים ברחבי העולם אבל מעתה גם בשביל קונצרט או הצגה לא צריך לצאת מהבית. באמצעות מצלמות מתוחכמות, הצופה יוכל לכוון את עצמו ממש בין רגלי השחקנים על הבמה. הדבר מתאפשר בזכות שיתוף פעולה חדש עם 60 מוסדות של תרבות הבמה. תחשבו street view אבל בתוך אולם קונצרטים, תיאטרון או הופעת מחול. הצופה יוכל לשבת בביתו ולבחור את הזוית המתאימה לו, או מהיציע או על הבמה ממש. יש כאן פספוס כמובן, של חוויית הבילוי מחוץ לבית בחברת אנשים נוספים. אבל ההתלהבות מהטכנולוגיה תמיד מנצחת בגדול, לפחות בהתחלה. אני דווקא מעדיפה להתלבש יפה ולצאת לקונצרט ולא לראותו בחלוק על הספה בביתי. 
דבי לוזיה, דור שני בגלריה שטרן, היא גם חוקרת תרבות ומחברת הספר ״מדוע הפסיקה המונה ליזה לחייך״, המנתח את עולם האמנות העכשווי.
טקסט זה לקוח מתוך מדור שבועי שנשלח במייל בכל יום שישי לאלפי מנויים.
להצטרפות לרשימת הדיוור לחץ כאן.
תודה, פרטיך נשלחו בהצלחה.
אני מעוניין/ת להרשם לניוזלטר ולקבל תכנים ועדכונים בנושאי אמנות ותרבות
אתר זה הינו ארכיון לפעילות בית הספר ומרכז התרבות "בסיס לאמנות ותרבות". המוסד נסגר בשנת 2020. אישור