אודות בסיס

בית ספר בסיס הינו מוסד עצמאי המציע תוכנית לימודים ייחודית בתחומי הפיסול, הציור והצילום.
בראש בית הספר עומד פרופסור יעקב דורצ'ין, חתן פרס ישראל לאמנות פלסטית.
בסיס שומר על עצמאותו וייחודו מאז הקמתו כבית ספר ייחודי לפיסול בשנת 1993 ע"י דוד זונדלוביץ'.
תוכנית הלימודים בו עצמאית ואינה כפופה לתכתיבים חיצוניים.


בית הספר פועל בסיוע משרד התרבות והספורט ומנוהל על ידי עמותה ללא מטרות רווח אשר מקדמת ומפתחת בהתמדה את בית הספר.
תכנית הלימודים נבנתה ע"י אמנים פעילים בכירים, בדגש על לימוד מעשי מעמיק ועבודת סטודיו אינטנסיבית. בסיס מעודד הערכה לחומר, לתהליכי עבודה, למחקר מעשי, לרקע תרבותי רחב ולפתיחות ליצירה אמנותית על כל גוונייה. סדנאות עבודה ומעבדות מאובזרות ועדכניות מזמינות את התלמיד להתנסות, לתרגל, לגלות דרכים ולשכלל מיומנויות.

 
לפי הגישה החדשנית של בסיס וכחלק מהתפיסה המרחיבה המיוחדת שלו, המחלקות השונות אינן מבודדות זו מזו. 
בכל מחלקה נלמד התחום הספציפי ביסודיות, ע"י מספר מורים בגישות שונות, במטרה ליצור מלכתחילה מניפת אפשרויות רחבה ומאתגרת, 
המאפשרת לתלמידים לבטא עצמם ולבחור את המקום והדרך האישית וזאת מבלי לזנוח את הלימוד היסודי. יחד עם זאת, בכל מחלקה נלמדים קורסי יסוד של המחלקות האחרות. בכך מאפשר בסיס כבר משלבי הלימוד הראשונים, לפתוח את המחשבה לשילובים אפשריים עתידיים בין צורות האמנות השונות.
מלבד הלימוד היסודי המחלקתי והחשיפה ליסודות של התחומים האחרים, נוסף ללימוד ממד כלל תרבותי באמצעות קורסים באמנויות כגון שירה ומוזיקה, 
חשיבה דיגיטלית, מיתולוגיות ועוד. 
התלמידים בבסיס הם בראש ובראשונה אנשי תרבות סקרנים, המקשרים עבר והווה המוצאים את הרלוונטיות העכשווית של האוצרות וההישגים אליהם הגיעה האמנות והתרבות משחר ההיסטוריה ועד היום. כל אלה מאפשרים לתלמידים מצע ליצירה אמנותית מנומקת, עשירה, ומקצועית.
תמיכה נוספת במצע השופע המוצע לתלמידי בסיס מגיעה מפעילויות תרבות שמתקיימות במתחם בית הספר, אליהן מוזמנים התלמידים להצטרף: ערבי ספרות, הגות, מוזיקה, קולנוע, ועוד. כמו כן, שוכנים במתחם בית הספר חדרי סטודיו למורים בכירים, בהם יכולים התלמידים לצפות וללמוד באופן הישיר והבלתי אמצעי ביותר בתהליכי העבודה של אמנים מעולים בתחומם בעולם המקצועי שמחוץ לבית הספר.
בסיס בבניין החדש, מספק לתלמידיו סביבת לימוד ועבודה מהמתקדמות בתחום והוא בנוי להיות עבור תלמידיו בית, קהילה, מנטור, שוקת לרווייה.

אני מאמין

בית ספר בסיס שואף לפתח אמנים שהם בראש ובראשונה אנשי תרבות, סקרנים ורחבי אופקים, צמאים להעמקת ידע ולהעשרה עצמית, ומודעים לתרומה של צורות אמנות שונות זו לזו. שנות הלימוד הן במהותן שנים של שקט אינטנסיבי, זמן ספיגה ועיבוד ללא לחצים חיצוניים, זמן יקר שלא ישוב בחיים המקצועיים.
בית הספר הינו מוסד עצמאי המציע תכנית לימודים ייחודית בצורתה, בתכניה ובדגשיה. תכנית הלימודים ודרכי ההערכה נבנו ועוצבו על פי מיטב הניסיון והשיקולים המקצועיים של האמנים, המורים ומרכזי של מסלולי הלימוד העומדים בראש התוכנית ומלמדים בה ואינם כפופים לתכתיבים ולכללים חיצוניים. זאת תכנית של אמנים עבור אמנים: פרקטית ורחבת יריעה כאחד, קשובה לאינדיבידואל ופונה לתלמידים הבאים ללמוד בשביל לדעת. 
בית הספר שם דגש עקרוני על מעשה האמנות. תכנית הלימודים בכל אחד ממסלולי הלימוד: פיסול, ציור, וצילום כוללת שנתיים של לימודי יסוד רוחביים ובהמשך מאפשרת התוכנית התמקדות והעמקה בתחום המועדף על ידי הרחבת הדעת בשילוב בחירה אישית, בליווי קרוב של צוות ההוראה. התוכנית שמה  דגש רב על רכישת מיומנויות ויכולות ביצוע במדיום האמנותי הנבחר מבלי לוותר על העומק התיאורטי וכמובן גם מבלי להקל בערכה ובחשיבותה של הביקורת והלימוד העיוני התומך.
בבית הספר בסיס מוצע לתלמידים להעשיר את עבודתם גם במסורות, דיסציפלינות ואיכויות שנזנחו עם הזמן מבלי שנבדקה לעומק האפשרות לעשות בהן שימוש בתוך העשייה האמנותית העכשווית. בעולם תזזיתי של מסרים מידיים, חדשנות וטרנדים ננטשו דרכי עבודה רבות, לא כי אינן חשובות או אינן ראויות ללימוד או אינן תורמות להתפתחותו של האמן, אלא כי הן דורשות משמעת מקצועית, עבודה קשה ותרגול רב. בסיס מפנה זרקור אל הסדנה ואל הסטודיו של האמן ומציע את אלה כמקום הביטוי הראשוני של האמן הצעיר.
בית הספר מלמד בדרך המובילה מהעשייה האמנותית אל הפרשנות ולא להיפך. הוא מאפשר ומעודד פלורליזם מחשבתי ומסלולים אלטרנטיביים. על מנת להשיג מטרה זו, קורס היסוד המקצועי בכל אחד ממסלולי הלימוד מועבר ע"י מספר מורים במקביל, בעלי גישות שונות ודגשים אחרים. השילוב שבין המחוייבות לידע מעשי וריבוי הגישות הוא  זה שיוצר מקום פתוח לאנשים יוצרים ועצמאיים במחשבתם.
משכן בית הספר משמש גם כאכסניה לקהילת אמנים. בחדרי סטודיו אישיים, פועלים ויוצרים  מורי בית הספר וכן אמנים אורחים. התלמידים מוזמנים לעקוב  אחר תהליכי היצירה של מוריהם ולהשכיל בתהליך. הקשר הבלתי אמצעי והשיח שיתקיים עימם סביב יצירתם מעניקים מימד נוסף למסגרת הלימודים. כמו כן, בית הספר מרחיב את מעגל היצירה והלמידה ההדדית גם לאמנים פעילים המעוניינים להרחיב ידע, ללמוד ולפתח מיומנויות וטכניקות עבודה חדשות להם ולעבוד בסדנאות בית הספר.
בית ספר בסיס פועל בתוך אקלים תרבותי פעיל ותוסס המאפשר פעילויות רבות ומגוונות בתחומי האמנות השונים, גלריה המציגה אמנות ישראלית עכשווית של אמנים וותיקים ואמנים מתחילים, ספריה עשירה ועוד. בהתאם לחזון בית הספר המעודד יצירת קשרים תרבותיים רחבים ככל האפשר, פעילויות תרבות אלו נגישות ללומדים בו ומאפשרות לפתח מצע רחב ועשיר ליצירתם העתידית.

דבר המנהל האמנותי

"העיניים אינן אחראיות כאשר הנפש היא המתבוננת" (פובליליוס סירוס)

במשבר העמוק בו נמצאים מדעי הרוח באוניברסיטאות, ובכלל זה באשר למקומם של אלו במרחב הרוחני של בני אדם, ההתעוררות הבלתי רגילה של צעירים לאמנות בשנים האחרונות, ולאמנות פלסטית בפרט, מעוררת השתאות. לחלק הולך וגדל של בני-אדם אין האמנות אומרת דבר ואף אינה מתבקשת לומר דבר, ולמעשה נתפסת כעוד סוג של בידור. בהעדר תקוות למגע עם העולם והאדם בו, נדחק העיסוק באמנות למעין מעבדה סגורה ברשות עצמה, החותרת לפורמליזציה ולמיכניזציה גוברת של מושא חקירתה. "הסובייקטיביות היתומה" שהותירה התפרקות האמנות המודרנית כבר איננה משענת ממשית.
 
גם שינוי והגדרה אחרת של  אופני ההתבוננות לא תספיק. האסתיטיצזם הנהנתני סוגר למעשה את עצמו דרך בידודו של הפנומן האסתטי לאין ספור מונולוגים, היבדלות שתורמת בלי ספק לנסיגה החברתית שאנו חווים. מכאן אולי אפשר להבין את הבריחה מהאובייקט הממשי אל עבודות בעלות אופי אלגורי, או אולי יותר מזה, אלגוריות על משהו שנשכח או שקיומו רק משוער. כותב המלומד הספרדי חוסה חימנז: "אין אנו מצליחים להגיע לעומק החזון שלנו. אך יש תקופות בהן החזון הזה מתגבש ומקבל מוצקות של גוף. כך נולדות הדמויות. אפילו שה"דמות" איננה יכולה לגעת בעצמה, דווקא משם צומחת ההישרדות שלה... אך העולם בנוי עם מגבלות. 
יש לחוות אותו שוב ושוב. ומתוך חווית הצלילה לעומק, ההסתכלות מחייבת גיבוש, הבטחה של צורה, יצירת משמעות..... החיפוש העצמי איננו, על כן, אלא נסיעה במרחב המשתרע תמיד בשני קצוות הזמן.
הצורך במעשה מובדל לצרכים רוחניים איננו עומד בסתירה או מייתר ממשות פיזית, ההפך מזה, כל פסל הוא גם אתר הבניה של עצמו, כשם שגבולות היצירה הם בהכרח מעבר לעצמה. האמנות אינה נפרדת מהחומר, הסנקציות שמכתיב החומר דרך תכונות פיזיקליות הן אלה שמאפשרות מסובב דיאלקטי של כל מעשה אנושי. אדם הוא יצור יוצר מיתוס, כלומר מעצב אידיאל, בקשת האידיאל פירושה בקשת המוחלט בחולף. האמנות, סתומה ככל שתהיה, היא פניה לדיאלוג, לעיתים על אפו ועל חמתו של היוצר עצמו, לעיתים נגד כל הסיכויים. בהקשרים ההיסטוריים זו שיחה גדולה שהולכת ונמשכת. עקבות האגודל של רודן בברונזה, צלמיות פריון פאלאוליטיות, הכול נשאר רלוונטי. חיים סוטין דיבר עם רמברנדט ופרנסיס בייקון דיבר עם סוטין. אין למעשה ברירה, את השיחה הזו נמשיך לקיים.              
 
 
פרופ' יעקב דורצ'ין
מנהל אמנותי

המשכן החדש שלנו

משכנו החדש של בית הספר בסיס תוכנן וניבנה בהתאמה מיוחדת לצרכים המיוחדים של בית ספר לאמנויות פלסטיות. בתכנון הבניין המשתרע על פני שבע קומות הושקעה מחשבה רבה על מנת להתאימו  ל "אני מאמין" של בית הספר השואף לפתח אמנים שהם בראש ובראשונה אנשי תרבות. 

בבית הספר קיימות  סדנאות עבודה ומעבדות חדישות ומשוכללות המצוידות במיטב המכשור וכלי עבודה, הכיתות בבניין החדיש פועלות בחללים רחבי ידיים בעלי תקרות  גבוהות ומוארות באור טבעי, וחדרי המחשב מצוידים במערכות מחשוב משוכללות ותוכנות מתקדמות . 


 
מבנה החדש של בית הספר שנבנה כמרכז תרבות, עומדת לרשות התלמידים ספרית עיון עשירה וכן פועלת בו גלריה גדולה שתציג תערוכות מתחלפות של אמנים יידועי שם מהארץ ומהעולם ושל אמנים בתחילת דרכם.

בהתאם ל"אני מאמין" של בית הספר, המשכן החדש משמש גם אכסניה לקהילת אמנים, ועל כן תוכננה בו קומה שלמה של חדרי סטודיו אישיים, בהם פועלים ויוצרים מורי בית הספר וכן אמנים אורחים והתלמידים מוזמנים לעקוב אחר תהליכי היצירה.
הבניין החדש, תוכנן ונבנה כך שיספק לתלמידיו סביבת לימוד ועבודה מהמתקדמות בתחום והוא בנוי להיות עבור תלמידיו בית, קהילה, מנטור, שוקת לרוויה. 
בואו נהיה בקשר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
השאירו פרטים ונחזור אליכם
תודה, פרטיך נשלחו בהצלחה.