אמריקה / קרן ענבי

אמריקה/קרן ענבי
 
כשהצללים הופכים לחדים 
ההפגנות הגזעניות בעיר שרלוטסוויל שבווירג'יניה הובילו למהומות ענק שהתפתחו בין אנשי תנועת "אלט-רייט" ופעילים ניאו-נאצים לבין מתנגדיהם. אישה צעירה נהרגה כתוצאה מרכב דורס שדהר לעבר מתנגדי אותה הפגנת ימין קיצונית. תגובתו הרופסת של הנשיא דונלד טראמפ היוותה עוד חוליה משמעותית בהתפתחות אותם אירועים. תגובה שמחדדת ומדגישה מציאות חדשה שבה תנועות שוליים, שיתכן שעד היום בעבעו בעיקר מתחת לפני השטח ונחשבו ללא לגיטימיות, קיבלו תוקף מפי מנהיג המעצמה שנחשבת למובילה ולמשפיעה בעולם.
ביקור בשתי תערוכות שנראות לכאורה שונות מאד אחת מהשנייה, משרטטות את החברה האמריקאית על ניגודיה בצורה נאמנה ומדויקת, ומחדדות את ההכרה בנפיצותה של השלווה. 
מראה כללי - מתוך התערוכה של מורין גאלאס Maureen Gallace תמונה 1
התערוכה 'יום בהיר' של הציירת מורין גאלאס Maureen Gallace  (נ.1960) מתפרסת על פני כשבעה חללים מרווחים ומוארים מאד באור טבעי ומלאכותי גם יחד, בבניין ביה"ס לשעבר שבו ממוקם ה -PS1 של ה-MoMA. בכל חלל תלויים על הקיר באופן מרווח ואוורירי ציורים קטני ממדים, שמן ואקריליק על קנבס  או לוח עץ. הציורים מתארים בעיקר נופים פסטורליים כפריים, דיונות חול, קו חוף ומדי פעם פרחים או צמחיית בר. במרכז הקומפוזיציה נמצא לרוב אובייקט בודד של בית גנרי, בקתה או אסם. השוטטות בחללים המרווחים מלווה בתחושת ריק המחזקת את חווית ההתבוננות בציורים. אלו נראים במבט ראשון כאוסף של ציורי סנאפשוט, או גלויות שמציעות ציור מיומן של נוף מסורתי.  
מורין גאלאס Maureen Gallace תמונה 2
נופיה של גאלאס מפתים אבל יחד עם זאת מוליכים  את הצופה שולל. מה שנראה במבט ראשון כנופים רומנטיים ומזמינים באמצעות שפה ציורית אבסטרקטית מיומנת מתבררים כבלתי נגישים, בתיה ברובם חסרים דלתות או חלונות. 
מורין גאלאס Maureen Gallace תמונה 3
גאלאס נמנעת מתיאור נרטיבי בציוריה. לתפישתה לבית אין משמעות מלבד עצמו והוא מתפקד עבורה כדימוי המקביל לכלי קיבול ריק. זירות ההתרחשות הלא מאוכלסות שלה נוגעות בשאלות עמוקות יותר של שייכות ובעלות שמטילות צל על האידיאליזם של ההיסטוריה האמריקאית והחיים העכשוויים של אמריקה המשתנה והמפולגת. ציוריה על קנה המידה הצנוע שלהם משמשים כאנטי-מונומנטים ובתיה מתפקדים כהפרעה באופק. או כפי שמסכם זאת טקסט התערוכה: "הצללים הופכים לחדים ביום בהיר".
במשך 25 שנים ציירה גאלאס נוף אמריקאי שנקודת המוצא שלו הייתה במקומות ספציפיים בהם ביקרה וחלקם נשארו רק בכותרת העבודה. בציוריה היא הפכה את הנושא הספציפי לזיכרון של צורה שחוזרת בווריאציות דומות לאורך כל עבודתה. האמנות שלה משקפת רצון ליופי ובדידות תוך כדי שהיא מזמינה אותנו לחשיבה רחבה יותר על התרבות שלנו. למי הנוף הזה שייך? מי מתגורר באותם מקומות ומבנים גנריים? 
מורין גאלאס Maureen Gallace תמונה 4
נקודות המוצא לנופים של גאלאס הם ברובם באזורי החוף המזרחי של ארה"ב: חופי ניו אינגלנד, קייפ קוד ואזורים פסטורליים בקרבת ניו יורק.
בדרך לתערוכה חדשה של צילומים של ריצ'רד אבדון 'אמריקה של אבדון' המוצגת במוזיאון ה-Guild Hall באזור ההמפטונס בלונג איילנד אנחנו כאילו נוסעים בתוך אחד מנופי ציוריה: הנוף של אמריקה העשירה, של הכסף הישן. התערוכה של אבדון מציגה מבט רחב על עבודותיו המתעמקות במגוון התרבותי, הפוליטי והחברתי של אמריקה מהתקופה של אחרי מלחמת העולם השנייה. פורטרטים של ג'יימס בולדווין, בוב דילן, אנדי וורהול, מלקולם אקס ועוד, ואף דמויות כמו דונלד טראמפ והילרי קלינטון שאבדון צילם ב- 2004 מעט לפני מותו. 
Richad Avedon, Macolm X, black nationalist leader, 1963 1- Richad Avedon, Macolm X, black nationalist leader, 1963
כמו בציוריה של גאלאס גם בצילומים של אבדון הרקע הלבן מסביב לדמויות יוצר ריקנות, והדמות מספקת בעצמה את זהותה וסמליותה. כמו בתיה של גאלס גם בפורטרטים של אבדון הדמויות הוצאו מהקשרן, מהמקום ומהזמן שלהן. 
Richad Avedon, Andy Warhol, artist, 1969 2- Richad Avedon, Andy Warhol, artist, 1969
במובן מסוים, חוסר האידאליזציה בפורטרטים של אבדון משקף את השחיקה האיטית של האידיאליזם בחיים האמריקאים, במובן הזה שלכל דמות יש את האמת שלה. עובדה שבעבר חיזקה את האומה האמריקאית כאומה של מהגרים והיום נראה שהיא פועלת הפוך ומפלגת את החברה. במאמר על התערוכה מאת סטפן מועלם (Stephen Mooallem) שהתפרסם ב- The Village Voice הוא מקשר את התערוכה לרעיונות שהעלה ג'יימס בולדווין (נ.1924) ב- 1964, במסגרת שיתוף הפעולה שלו עם אבדון שנקרא: Nothing Personal וכלל חיבורים נבחרים של בולדווין ופורטרטים של אבדון. בולדווין כתב: "... כל מה שבחיינו תלוי בדרך שבה אנו נושאים את האור. זה הכרחי בזמן חשכה לדעת שיש שם אור, לדעת כי בתוך עצמך מחכה להימצא, יש אור. מה שהאור חושף הוא סכנה, ומה שהוא דורש הוא אמונה". 
Richad Avedon, James Baldwin, writer, Harlem, 1945 3- Richad Avedon, James Baldwin, writer, Harlem, 1945
Maureen Gallace , Clear Day, MoMA PS1, Queens, Long Island City, עד 10 ספטמבר, 2017
Avedon's America, Guild Hall Museum in East Hampton, Long Island, עד 9 באוקטובר, 2017
צילומים: קרן ענבי
תודה, פרטיך נשלחו בהצלחה.
אני מעוניין/ת להרשם לניוזלטר ולקבל תכנים ועדכונים בנושאי אמנות ותרבות
בואו נהיה בקשר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
השאירו פרטים ונחזור אליכם
תודה, פרטיך נשלחו בהצלחה.