סלון האמנות של דבי לוזיה

השבוע בעולם האמנות / דבי לוזיה 08/11/17

השבוע בעולם האמנות / דבי לוזיה
 
השאזאם של ירידי האמנות, מוזיאון וירטואלי, ביאנלה וירטואלית ופרוייקט גיוס המונים של מוזיאון הלובר.
השאזאם של עולם האמנות

הרעיון לשכפל את הרעיון של שאזאם - האפליקציה המזהה כל שיר שמשמיעים לה - בעולם האמנות אינו חדש: Artbit נעלמה מהראדאר אחרי שמגנוס עלתה לאויר וכן ראינו גם את Smartify, המשרתת בעיקר מוזיאונים. 
אפליקציה חדשה ברוח זו היא PRNCPL, שיצרה חברת האם של יריד הארט באזל, במטרה להנגיש בסגנון שאזאמי גם את ירידי האמנות. האפליקציה החדשה תושק לראשונה בארט דיסלדורף בעוד שבועיים, והמטרה היא שמבקרים יוכלו לכוון את הטלפון שלהם לכל יצירת אמנות ביריד ולקבל עליה פרטים מלאים. לרוב, המבקרים בירידים מצלמים קודם את היצירה ואחר כך את התווית כדי לזכור מה הם ראו. האפליקציה החדשה תשדרג את החוויה ולמעשה תספק דימוי איכותי עם כל פרטי היצירה בלחיצה אחת.
שאזאם אמנותי השבוע בעולם האמנות1
יצירות מופת במוזיאון מדומה

גורג׳ ואילונה קרמר הם זוג אספנים הולנדיים שמתמודדים גם הם עם העולם החדש. הזוג רכש 75 יצירות מופת הולנדיות (ביניהן עבודה של  רמברנדט) בעשרים השנים האחרונות, ובקרוב הציבור הרחב יוכל ליהנות מהאוסף. באמצעות שימוש בטכנולוגיה של מציאות מדומה, הם יצרו מוזיאון וירטואלי מתוך מחשבה שבעולם החדש כדאי יותר להשקיע במיזם טכנולוגי מאשר בבניין פיזי. כל ציור באוסף צולם בין 2,500 ל-
3,000 פעם כדי לספק קובץ איכותי ביותר. באמצעות טכנולוגיה של וירטואל ריאליטי, הצופים יהנו מחוויית צפייה עמוקה ומקיפה בתנאים אופטימליים של תאורה, בלי צפיפות ובלי לעמוד בתור. 
המוזיאון אינו פעיל עדיין אבל באתר האוסף אפשר יהיה לעקוב בתחילת 2018 על התקדמות המיזם. כתבה בנושא הכוללת בסופה גם וידאו קצר כאן.

 
יצירת מופת במוזיאון וירטואלי השבוע בעולם האמנות2
הביאנלה הלא נכונה

ואם בחשיפה וירטואלית עסקינן, השבוע נפתחה בפעם השלישית הביאנלה לאמנות דיגיטלית.  The wrong biennale מאפשרת לקהל מכל מקום בעולם להיחשף לאמנות דיגיטלית שהמקום המתאים לה ביותר הוא הרשת. זהו קונספט שקשה לרבים להסתגל אליו - לא ללכת למוזיאון או גלריה פיזיים כדי לצפות באמנות. שם אפשר לראות יצירות דיגיטליות שעברו התאמה לעולם הפיזי. אבל אמנות המדיה החדשה חיה למעשה ברשת ועל כן, תצוגתה שם מנצלת את כל יתרונותיה וגם חוסכת כרטיס טיסה לביאנלה פיזית.
הקושי הגדול ביותר הוא התמצאות בתוך בליל של אתרים בתוך הביאנלה עצמה, שכל אחד מתפקד כתערוכה נפרדת. בין האוצרים השנה גם שרון תובל. 
מתוך הביאנלה הוירטואלית השבוע בעולם האמנות4
איך מגייסים כסף לרכישת יצירת אמנות בעולם החדש?

בעוד עולם האמנות מצפה בשקיקה למכירה הפומבית של ליאונרדו דה וינצ׳י בניו יורק, מתקיימת דרמה נוספת בין אנגליה לצרפת. "ספר השעות״, שהוא למעשה ספר תפילה שהיה ברשותו של המלך הצרפתי פרנסואה הראשון, הוא כתב יד נדיר משובץ באבנים יקרות מתקופת הרנסנס, שעומד למכירה אחרי 300 שנה בהם הוא מצוי בבריטניה. לפני שנה נאסר על מכירתו כדי לאפשר למוזיאון בריטי כלשהו זמן לגייס משאבים כדי לרכוש אותו ולהשאירו באנגליה. עתה, משלא נמצא מוסד כזה, הלובר מעוניין לרכשו ולשם כך הקים קמפיין לגיוס המונים ומקווה לגייס עשרה מיליון יורו עד תחילת פברואר 2018, כדי להשיב את הספר למולדתו. קבוצת לואי ויטון כבר התחייבה לממן מחצית מהסכום. 
סלון האמנות של דבי לוזיה השבוע בעולם האמנות5
השבוע בסלון האמנות של דבי לוזיה

הקהילה החדשה שלנו בפייסבוק ממשיכה לגדול (מי יהיה החבר ה- 300?). השבוע דנו בשני נושאים חדשים:
איך השפיע המשבר הכלכלי של 2008 על עולם האמנות - השבוע לפני תשע שנים פרסמתי פוסט בבלוג שלי בקפה דה מרקר על הקריסה הכלכלית. מעניין היה לחזור ולראות מה קרה לעומת התחזית שלי. 
מי הן האמניות הישראליות מעוררות ההשראה?  בעקבות פרוייקט גיוס המונים עבור ספר ילדים שיספר על 50 נשים ישראליות מעוררות השראה, אני מבקשת לדעת מיהן האמניות מעוררות ההשראה ביותר. אני בחרתי (וגם תמכתי בפרוייקט!). 
 
 
דבי לוזיה, דור שני בגלריה שטרן, היא גם חוקרת תרבות ומחברת הספר "מדוע הפסיקה המונה ליזה לחייך", המנתח את עולם האמנות העכשווי.
טקסט זה לקוח מתוך מדור שבועי שנשלח במייל בכל יום שישי לאלפי מנויים. להצטרפות לרשימת הדיוור לחץ כאן.
תודה, פרטיך נשלחו בהצלחה.
אני מעוניין/ת להרשם לניוזלטר ולקבל תכנים ועדכונים בנושאי אמנות ותרבות
בואו נהיה בקשר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
השאירו פרטים ונחזור אליכם
תודה, פרטיך נשלחו בהצלחה.