להיות רוברט ראושנברג/ קרן ענבי

להיות רוברט ראושנברג/ קרן ענבי

הרווח שבין האמנות לחיים ברטרוספקטיבה המקיפה של רוברט ראושנברג, מומה, ניו יורק
ב- 1953 אמן צעיר בן 27 בשם רוברט ראושנברג ביקש מהאמן הגדול והנערץ עליו וילאם דה קונינג לצייר לו ציור. דה קונינג צייר, וראושנברג במחווה דאדאיסטית ובתהליך ארוך שארך כחודשיים מחק את הציור והציג אותו כ"רישום מחוק של דה קונינג", היום היצירה מוצגת במוזיאון לאמנות מודרנית של סן פרנסיסקו. הפעולה האמביוולנטית של מחווה משולבת במעשה קונדס הייתה למעשה יצירת פופ ארט מוקדמת שביקשה להחליף את זרם האקספרסיוניזם האבסטרקטי ששלט אז באמנות, וזאת באמצעות מחווה רדיקאלית של שוויוניות. העבודה מתחה את גבולותיה של הגדרת האמנות, נמצאת בליבה של הרטרוספקטיבה "רוברט ראושנברג: בין חברים" המוצגת הקיץ במוזיאון לאמנות מודרנית, ניו יורק, ומדגישה את החשיבות שייחס האמן לחילופי רעיונות ולשיתופי פעולה בין אמנים ובין ז'אנרים אמנותיים שונים. 
ראושנברג, רישום של דה קונינג מחוק, 1953
התערוכה בנויה כמונוגרפיה פתוחה שבה מוצגות יצירות אמנות גם של אמנים נוספים, שותפים לחייו היצירתיים. בעצם שיתופם התערוכה ממפה את רעיונותיו ובוחנת מחדש את המורשת האמנותית בת ה-60 שנה של ראושנברג  (1925-2008).  ראושנברג השאיר אחריו מורשת שהייתה בזמנו חדשנית ופורצת דרך, אבל לא רק. הוא דחה את רעיון האמן הבודד, עבורו האמנות הייתה פגישה בין שווים. רוח נלהבת של שיתוף הפעולה מאפיינת את מורשתו ואת התערוכה האנרגטית. 
2
1
החיבורים המפורסמים של ראושנברג של פיסול מחפצים שמצא וציור היברידי שממזגים לתוכם אובייקטים יומיומיים הפכו למטאפורה שמבטאת את מה שהוא כינה "הרווח שבין האמנות לחיים". כמו בעבודה האייקונית 'Monogram' שנעשתה בין השנים 1955-59 - העולם בצורה של עז מפוחלצת ארוכת שיער עם צמיג מסביב לגופה ופניה מוכתמות בצבע, עומדת על פלטפורמה. קופסת הפרספקס העצומה שמקיפה אותה למטרות הגנה ושימור מקבלת משמעות נוספת כמבשרת על עבודותיו העתידיות של דמיאן הירסט. 
ראושנברג, מונוגרם, 1955-59
העבודות הטובות ביותר בתערוכה משלבות לא רק חומרים ומדיומים אלא גם ז'אנרים ואמנים מתחומים אחרים עם הכוראוגרף מרס קנינגהם, המוסיקאי ג'ון קייג', הצייר והפסל סיי טוומבלי, האמנית סוזן וויל ועוד.
ראושנברג וסוזן וויל, סו, 1950
ראושנברג יצר גם שיתופי פעולה חזותיים עם מדענים בתחילת עידן המחשב, כמו למשל העבודה המהפנטת - 'Mud Muse', בריכה גדולת מימדים של בוץ שמבעבע בדינמיות כלפי מעלה בתגובה לסאונד שמופעל על ידי מערכת שדוחסת אויר. גם העבודה - 'Moon Museum', שהיא שבב קרמי דקיק שהאמן שירבט עליו יחד עם קלאס אולדנבורג ואנדי וורהול- הוא העתק של מה שלכאורה הושאר על הירח במסגרת משימת אפולו 12 (1969, הנחיתה השנייה של אדם על הירח).

התערוכה כוללת תצוגה מרשימה של וידאו דוקומנטריים של פרפורמנסים ושיתופי פעולה עם רקדנים וכוראוגרפים ביניהם מרס קנינגהם וטרישיה בראון בעבודה ''Set and Rest מ-1983 בה עיצוב תיאטרון של ראושנברג ומוסיקה של לורי אנדרסון. 
4
3
ראושנברג חידש בכך שניסח מחדש את הפשוט והיומיומי כדי שנתבונן עליהם בדרך שונה. הוא עשה זאת מחפצים דרך אובייקטים מעוצבים ועד מצבים נפשיים: צמיג, חלקי מכונית, חיות מפוחלצות כמו עורב ותחושות שמבטאות אשמה. התצוגה בתערוכה מדגישה את העובדה שפעולת החיבור שלו התרחבה מעבר לחומרים גם לחיבור בין אנשים באמצעות אותם שיתופי פעולה מגוונים. 
6
5
עבודותיו משנות ה-50 וה-60 שבהם התנסה כמעט בכל מדיום וז'אנר אמנותי ואף המציא חדשים השפיעו עמוקות על התפתחות הפופ ארט, אמנות המיצג, האמנות המודרנית, האמנות הקונספטואלית והאינטראקטיבית ועל מרבית האמנות שנעשית היום. ב-1971 עבר ראושנברג מניו יורק להתגורר באי קפטיבה בפלורידה, שם הקים את קרן ראושנברג. הקרן פועלת גם היום ומקדמת יוזמות פילנטרופיות ומשמרת את מורשתו של ראושנברג שהאמין שהאמנות יכולה לשנות את העולם והיא מתפקדת כסוכן של שינוי חברתי. הקרן תומכת באמנים על ידי מלגות ומענקים שניתנים לפרויקטים אמנותיים בעלי אוריינטציה פוליטית וחברתית ומנהלת תוכנית רזדנסי בינלאומית לאמנים אינטרדיסציפלינריים שפתוחים לרעיון של שיתופי פעולה משמעותיים. 
7
צילומים: קרן ענבי, Robert Paternostro jr
  • התערוכה: "רוברט ראושנברג: בין חברים" מוצגת במוזיאון לאמנות מודרנית (המומה), ניו יורק עד ה-17 בספטמבר, 2017
  • אתר קרן ראושנברג לאמנות http://www.rauschenbergfoundation.org/foundation
תודה, פרטיך נשלחו בהצלחה.
אני מעוניין/ת להרשם לניוזלטר ולקבל תכנים ועדכונים בנושאי אמנות ותרבות
בואו נהיה בקשר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
השאירו פרטים ונחזור אליכם
תודה, פרטיך נשלחו בהצלחה.