השבוע בעולם האמנות / דבי לוזיה 25/5/16

זמן קריאה : 2:54 דקות
השבוע בעולם האמנות / דבי לוזיה 25/5/16
מוזיאון בלי אמנות בביר זית
בטקס חגיגי רב משתתפים וביניהם יו״ר הרשות הפלסטינית הושק השבוע המוזיאון לאמנות בביר זית. הבניין החדש והמרשים שהקמתו עלתה 24 מיליון דולר מצוי על גבעה מעל ביר זית. אלא שאין בו ולו יצירת אמנות אחת! בידיעה שפורסמה ב"ניו יורק טיימס" מסופר שדווקא היתה מתוכננת תערוכה לפתיחה אך חילוקי דעות בין חבר הנאמנים לבין מנהל המוזיאון, ששקד על התערוכה Never part במשך שלוש שניםֿ, הביאו לביטולו ולעזיבתו של המנהל. התערוכה היתה אמורה להציג חפצי אומנות של פליטים פלסטינים. יו״ר המוזיאון טוען שהפלסטינים כה זקוקים לאנרגיה חיובית שגם פתיחה של מוזיאון ריק הינו בעל ערך.
המוזיאון ייפתח לקהל הרחב בתחילת יוני אלא שלא ברור אם יהיה מה לראות בו מלבד הבניין עצמו. 
דבי לוזיה מוזיאון פלשתיני
איי ווייוויי בישראל 2
בשבוע שעבר כתבתי על ביקורו בארץ של האמן/אקטיביסט הסיני איי ווייוויי. בניגוד למוזיאון בביר זית שחמק מתחת לרדאר של עיתון הארץ, ריאיון גדול של שני ליטמן עם ווייוויי בביקורו הקצר בארץ התפרסם ביום ראשון. כזכור, ליטמן יצרה סערה בכוס תה כאשר האשימה את סוזן לנדאו, מנהלת מוזיאון תל אביב בהיכנעות ללחצים פוליטיים ולביטול תערוכה משותפת של ווייוויי ומיקי קרצמן במוזיאון תל אביב. את הכתבה על הביקור הנוכחי היא פותחת בתערוכה שבוטלה, כמי שמסרבת לוותר על תאוריית קונספירציה שכבר מוצתה עד תום. רק אחר כך היא עוברת לנושא האקטואלי. בכל מקרה ניכר שווייויי מעדיף לדבר כיום על פוליטיקה מאשר על אמנות. 
איי וייויי דבי לוזיה
אמנות, כסף וכוח
אמנות היא מזמן לא מרחב של יופי והשראה אלוהית. אולי היא אף פעם לא באמת היתה, שהרי תמיד היה מעורב בה כסף וכמו שאנחנו יודעים, כסף הוא מקור לכוח ומניפולציה. היום יותר מתמיד, כאשר אמנות נסחרת בסכומי עתק ואמנים מסוימים נהפכו לעשירים במיוחד, מסקרן ללמוד על שיתוף הפעולה בין שני מגה-אמנים: דמיאן הירסט וג׳ף קונס. השבוע, במפגן מרשים של כוח, נפתחה תערוכה של קונס בגלריה של הירסט בלונדון.  הירסט, שהוא גם אספן, צבר אוסף מרשים של עבודות של קונס, שהציג שלוש תערוכות רטרוספקטיבה בשנה וחצי האחרונות (בוויטני בניו יורק, במרכז פומפידו בפאריז ובגוגנהיים בילבאו). בהחלט יש כאן מומנטום, והירסט מנצל אותו כדי להציג את האוסף המרשים שלו. התערוכה תוצג עד 16 באוקטובר.
קונסלוזיה
פוטו לונדון
אומרים שכל יצירת אמנות היא פוליטית, אבל בצילום זה בולט במיוחד. עצם בחירת הפריים יש בה משום הבעת דעה, כמו הבחירה מה להציג בתערוכה. יריד הצילום פוטו לונדון המתקיים כעת, זו השנה השנייה, מציג מבחר מרשים של 85 גלריות ופרויקטים לצילום, שנותנים יחד תמונת עולם. בזכות הטכנולוגיה ניתן לעשות סיור וירטואלי ביריד ולהתרשם מהמגוון. למשל, האמן  הגרמני וולפגנג טילמנס מנצל את היריד לאקטיביזם אמנותי שמטרתו לגרום לבריטים להישאר בשוק האירופי. 
 
 
דבי לוזיה, דור שני בגלריה שטרן, היא גם חוקרת תרבות ומחברת הספר "מדוע הפסיקה המונה ליזה לחייך", המנתח את עולם האמנות העכשווי.
טקסט זה לקוח מתוך מדור שבועי שנשלח במייל בכל יום שישי לאלפי מנויים.
להצטרפות לרשימת הדיוור לחץ כאן.
 
תודה, פרטיך נשלחו בהצלחה.
אני מעוניין/ת להרשם לניוזלטר ולקבל תכנים ועדכונים בנושאי אמנות ותרבות
אתר זה הינו ארכיון לפעילות בית הספר ומרכז התרבות "בסיס לאמנות ותרבות". המוסד נסגר בשנת 2020. אישור