הספר הירוק/ קרן ענבי

זמן קריאה : 3:27 דקות
הספר הירוק/ קרן ענבי
 
כיצד טיילו אפרו אמריקנים בתקופת החוקים הגזעניים של המאה ה-20
כתבה ראשונה מתוך שתיים על התערוכות המוצגות במוזיאון לאמנות ועיצוב (MAD Museum)

 
המוזיאון לאמנות ועיצוב (MAD Museum) בוחן בעונת התערוכות הנוכחית כיצד האישי הוא הפוליטי דרך אמנים עכשוויים שמלאכת יד היא חלק מהשפה החזותית שלהם ושהעבודה שלהם מתמקדת בנושאים שקשורים לצדק חברתי ופוליטיקת הזהויות.
דריק אדמס ( Derrick Adams נ.1970, בולטימור) שעבודתו נעה בין מלאכת יד, ביקורת חברתית וחומר מייצג תפיסה זו. בתערוכתו Sanctuary (בעברית: מקלט, מפלט או מקום קדוש) הוא יצר מיצב המתבסס בעיקר על קולאז' בטכניקה מעורבת ופיסול, דרכו הוא מתחקה אחר מקומות המוזכרים ב- The Negro Motorist Green Book  הידוע יותר בכינוי 'הספר הירוק'. אדמס חוקר את המרדף אחר ביטחון, חופש והחלום האמריקני דרך העדשה של החוויה האמריקנית השחורה בתקופת חוקי ג'ים קראו (Jim Crow laws) - חוקי הפרדה גזעית שהיו נהוגים בעיקר בדרום ארצות הברית. בין השאר הם שללו את זכות הבחירה לשחורים ואפשרו הפרדה גזעית ציבורית בין שחורים ללבנים בבתי הספר הציבוריים, במסעדות, בתחבורה, במרחב הציבורי ועוד. נישואים בין גזעיים היו אסורים ולעתים אף התרועעות חברתית. אלו חוקים שנחקקו בתקופת השיקום שלאחר מלחמת האזרחים. לכאורה הם העניקו לאמריקנים שחורים סטטוס של נפרד אבל שווה, בפועל הם הובילו למתן שירותים ויחס נחותים מאלו שקיבלו האמריקנים הלבנים ויצרו נחיתות כלכלית, חינוכית וחברתית. הם נאכפו עד שנות ה-60 של המאה ה-20 ונקראו בשם חוקי ג'ים קרואו - כינוי סטריאוטיפי לעגני לאדם שחור המבוסס על דמות קריקטוריסטית משנות ה-30 של המאה ה-19 בשם 'ג'ים קרואו המקפץ', שהופיע במופעי מינסטרל בארצות הברית.  .
1_
הספר הירוק לנהג השחור: The Negro Motorist Green Book שהיווה את ההשראה המרכזית לתערוכה הוא מדריך שיצא לאור פעם בשנה החל מ- 1936 ועד- 1966, על ידי ויקטור ה. גרין כותב מכתבים רהוט ויוצא דופן שהתגורר בהארלם, ניו יורק. המדריך סייע לטיילים אפרו-אמריקנים לטייל ולנוע בבטיחות בתקופת ההפרדה של חוקי ג'ים קרואו. בספר הופיעו רשימות של עסקים החל מתחנות דלק, אוכל ומלונות ועד מועדוני לילה וחנויות בגדים שמקבלים ונותנים שירותים לאפרו-אמריקנים בעוד שמקומות רבים אחרים היו חסומים ומסוכנים עבורם. עם התרחבותו של הספר לחמישים מדינות בארצות הברית שינה מר גרין את שמו ל'הספר הירוק של המטייל השחור' ששימש נהגים, מחפשי עבודה שעברו למקומות חדשים, חיילים שזה עתה גויסו לבסיסים צבאיים במלחמת העולם השנייה, אנשי עסקים נוסעים ומשפחות שיצאו לנופש. הספר הירוק נתן לאפרו-אמריקנים את תחושת החופש והביטחון שיש בידיעה היכן בטוח לעצור עד לחוק זכויות האזרח משנת 1964.
2_Travelers Green Book
מהספר הירוק 3_Travelers Green Book
בזמן שחקר בארכיון שעוסק באופנה אפרו-אמריקנית עבור פרויקט אחר שלו, נתקל אדמס באחד העותקים המקוריים שנשארו של הספר הירוק. אחד האתגרים בתערוכה שכזאת הוא כיצד להביא את האינפורמציה שבספר לחיים ולעשות זאת באופן רגשי ואסתטי ולא דידקטי. אדמס מציג את חוויית הנוסע דרך מקומות שרשומים בספר, לאחר שאיתר ובדק האם הם עדיין עסקים פעילים. רובם נסגרו עם השנים בעקבות תהליכים עירוניים כמו ג'נטריפיקציה, שמחקו עסקים משגשגים של שחורים ברחבי ארצות הברית. מקומות שהיו להם שמות צבעוניים כמו: .Blue Duck Inn Grill, New Candle Light or Silver Moon. אדמס רוצה שנדמיין את המקומות האלו באמצעות קולאז'ים שנראים כדגם שטוח ופרוס של המקום.
There's More Than One Beauty School 4_Theres More Than One Beauty School
כדי לחדד את הרעיון של ניידות והחוויה של הדרך לאותם מקומות בטוחים, בנה אדמס כביש מהיר מיניאטורי שחוצץ את הגלריה ומקיף את התערוכה, עובר בין דלתות שגם המבקרים חייבים לעבור בהן כדי לחצות את הכביש, מה שמזכיר מחסומים, מכשולים, ורעיונות על נגישות.
מראה הצבה 5_
העבודות בתערוכה מזכירות את הצבעוניות, הדגמים והצורות הגיאומטריות של האבסטרקט המודרני. אדמס משתמש לקולאז'ים בבד בסגנון וינטג' בעל דגם של לבני בנייה שנראה כפסאדה של בניינים - גריד מודרניסטי לצד הכביש שמקיף את התערוכה. השימוש בדימוי של לבני בנייה הוא אחד מסימני ההיכר שלו כמו גם כובעים שמתפקדים הפעם כמכוניות.
מראה הצבה 6_
אדמס, אמן אפרו-אמריקני בעצמו, מוכר בעיקר בעשיה המגוונת שלו שחושפת את החוויה האפרו-אמריקנית. עבורו הספר הירוק הוא לא רק ספר זכויות אדם וכלי לשינוי חברתי אלא גם תיעוד מרתק של תרבות פנאי ואווירה, שהם בין הנושאים המרכזיים בהם הוא עוסק. בראיון לקראת התערוכה הוא מספר שכשגדל בבולטימור בשנות ה-70 ביקרו אותו לעיתים תכופות קרובים מווירג'יניה או מניו יורק: "הדודות שלי היו לובשות חליפה, כפפות וכובע לנהיגה, שונה מאד מהלבוש הביתי, זה היה עניין של תרבות טיול, וזה יצר אצלי מחשבות על ייצוג של שחרור".
Upscale and or Lowbrow 7_Upscale and or Lowbrow
המכלול בתערוכה יוצר חוויה אסתטית אך מטרידה שמחדדת את הזכות הבסיסית לחופש. מדריכי הספר הירוק משקפים את המציאות הקשה בהיסטוריה האמריקנית אך גם אפשרו בזמנו לאפרו-אמריקנים לטייל ולהרגיש כמו אמריקנים, בפעילויות שנתפשות היום כמובנות מאליהן כמו הזכות לצאת לאכול במסעדה או ללון במלון אחרי יום ארוך של נהיגה.
Join Our Circle 8_Join Our Circle
אדמס מספר שכשלימד בביה"ס יסודי בתחילת הקרירה שלו, הושפע מהשימוש היומיומי של קרטוני חלב ע"י תלמידיו הצעירים. התוצאה היא קרטוני החלב שהפכו לדגמים מבטון של בתים זעירים שמפוזרים ברחבי התערוכה. הם מוארים מבפנים וכך גם הופכים למגדלורים של אור שמפיצים חום, טרנספורמציה, התחדשות ותקווה.
קרטוני חלב מבטון שהופכים למגדלורים 9_Beacon

צילומים: קרן ענבי
(Derrick Adams, ,Sanctuary Museum of Art and Design (MAD, ניו יורק, מוצג עד ה-12 לאוגוסט
תודה, פרטיך נשלחו בהצלחה.
אני מעוניין/ת להרשם לניוזלטר ולקבל תכנים ועדכונים בנושאי אמנות ותרבות
אתר זה הינו ארכיון לפעילות בית הספר ומרכז התרבות "בסיס לאמנות ותרבות". המוסד נסגר בשנת 2020. אישור