זמן קריאה : 2:34 דקות
יעל ברתנא ברשימה יוקרתית
יעל ברתנא מככבת ברשימת ״האמנות הטובה ביותר של המאה ה-21״ שפרסם הגרדיאן. הרשימה כוללת את מיטב האמנים הבינלאומיים בהם טקיטה דין, אנדראס גורסקי, סטיב מקווין, וולפנג טילמנס, טניה ברוגרה, שרה לוקאס, איי וייויי, היטו שטרייל וכריס אופילי. ברתנא נכנסה לרשימה בזכות הטרילוגיה ״ואירופה תוכה בתדהמה״ שנוצרה בשנים 2007-2011 והוצגה מאז בחללי תצוגה רבים בהם בביתן הפולני בביאנלה בונציה ובביתן הלנה רובינשטיין. שלושת הפרקים, שמתחילים בקריאה ליותר משלושה מליון יהודי פולין לחזור לפולין, הם מעין המחזה של ההתיישבות היהודית בפלשתין בשלוש מערכות: אוטופיה, בנייה ומוות
טקטיקת הישרדות
המוזיאונים נאלצים לוותר על כספי תרומות בעייתיים מצד בעלי הון. המחאות המוצדקות מחייבות כבר חשיבה מחדש על האופן שבו מוסדות תרבות ישרדו בעתיד. אחת התופעות שרואים יותר ויותר היא מכירת עבודות מהאוסף והפעם, מוזיאון ברוקלין מעמיד למכירה בסותביס בחודש הבא ציור נדיר של פרנסיס בייקון, אפיפיור, מ-1958. העבודה, המוערכת בין 6-8 מליון דולר, היא אחת מסדרה של שש עבודות ששרדו מהתקופה שבייקון חי וצייר בטנג׳יר. המכירה תתקיים בניו יורק ב-14.11.
חדשות השבוע / המחאה עובדת
ושוב מחאה על קשרי הון, תרבות ואתיקה
הפגנה של אמנים קיבלה את פני הבאים למוזמני הפתיחה המחודשת של המומה בניו יורק שהתקיימה ביום שני השבוע. האמנים, שחסמו את הכניסה למוזיאון ושבעה מהם נעצרו, דרשו להרחיק את סטיבן טננבאום מחבר הנאמנים של המוזיאון. לטענתם, טננבאום, באמצעות חברת ניהול הנכסים שברשותו, מחזיקה בחובות של 2.5 מיליארד דולר מפורטו ריקו, שנמצאת היום במשבר כלכלי. זוהי מחאה נוספת בגל של מחאות על הקשרים הלא אתיים בין בעלי הון, שעושים את כספם בדרכים לא מוסריות, לבין מוסדות התרבות שמכשירים אותם. ״מומה, אתם לא יכולים לקבל את כספי הדמים הללו מסטיבן טננבאום...״, נכתב באחד השלטים וטענו כי ״טננבאום הרוויח את כספו במחיר סגירת בתי ספר, קיצוץ קצבאות פרישה ושירותים אחרים בפורטו ריק״.
המוזיאון וטננבאום בחרו שלא להגיב ומעניין לראות לאן הסיפור יתפתח. המחאות הגדולות האחרונות בשדה האמנות, שנוצרו בדיוק מאותן סיבות, זקפו הצלחה גדולה: תרומות ממשפחת סאקלר, שאחראית על ייצור משככי כאבים ממכרים, נדחו על ידי מוסדות תרבות באירופה ובארצות הברית (מוזיאון הלובר אף הסיר כל אזכור לשם המשפחה) ולאחרונה התפטר וורן ב׳ קנדרס, בעל חברה לייצור נשק, מתפקידו כסגן יו״ר חבר המנהלים של הוויטני.
ושוב מחאה על קשרי הון, תרבות ואתיקה
הפגנה של אמנים קיבלה את פני הבאים למוזמני הפתיחה המחודשת של המומה בניו יורק שהתקיימה ביום שני השבוע. האמנים, שחסמו את הכניסה למוזיאון ושבעה מהם נעצרו, דרשו להרחיק את סטיבן טננבאום מחבר הנאמנים של המוזיאון. לטענתם, טננבאום, באמצעות חברת ניהול הנכסים שברשותו, מחזיקה בחובות של 2.5 מיליארד דולר מפורטו ריקו, שנמצאת היום במשבר כלכלי. זוהי מחאה נוספת בגל של מחאות על הקשרים הלא אתיים בין בעלי הון, שעושים את כספם בדרכים לא מוסריות, לבין מוסדות התרבות שמכשירים אותם. ״מומה, אתם לא יכולים לקבל את כספי הדמים הללו מסטיבן טננבאום...״, נכתב באחד השלטים וטענו כי ״טננבאום הרוויח את כספו במחיר סגירת בתי ספר, קיצוץ קצבאות פרישה ושירותים אחרים בפורטו ריק״.
המוזיאון וטננבאום בחרו שלא להגיב ומעניין לראות לאן הסיפור יתפתח. המחאות הגדולות האחרונות בשדה האמנות, שנוצרו בדיוק מאותן סיבות, זקפו הצלחה גדולה: תרומות ממשפחת סאקלר, שאחראית על ייצור משככי כאבים ממכרים, נדחו על ידי מוסדות תרבות באירופה ובארצות הברית (מוזיאון הלובר אף הסיר כל אזכור לשם המשפחה) ולאחרונה התפטר וורן ב׳ קנדרס, בעל חברה לייצור נשק, מתפקידו כסגן יו״ר חבר המנהלים של הוויטני.
מחאה במומה
יעל ברתנא ברשימה יוקרתית
יעל ברתנא מככבת ברשימת ״האמנות הטובה ביותר של המאה ה-21״ שפרסם הגרדיאן. הרשימה כוללת את מיטב האמנים הבינלאומיים בהם טקיטה דין, אנדראס גורסקי, סטיב מקווין, וולפנג טילמנס, טניה ברוגרה, שרה לוקאס, איי וייויי, היטו שטרייל וכריס אופילי. ברתנא נכנסה לרשימה בזכות הטרילוגיה ״ואירופה תוכה בתדהמה״ שנוצרה בשנים 2007-2011 והוצגה מאז בחללי תצוגה רבים בהם בביתן הפולני בביאנלה בונציה ובביתן הלנה רובינשטיין. שלושת הפרקים, שמתחילים בקריאה ליותר משלושה מליון יהודי פולין לחזור לפולין, הם מעין המחזה של ההתיישבות היהודית בפלשתין בשלוש מערכות: אוטופיה, בנייה ומוות
יעל ברתנא, מתוך הטרילוגיה ״ואירופה תוכה בתדהמה
טקטיקת הישרדות
המוזיאונים נאלצים לוותר על כספי תרומות בעייתיים מצד בעלי הון. המחאות המוצדקות מחייבות כבר חשיבה מחדש על האופן שבו מוסדות תרבות ישרדו בעתיד. אחת התופעות שרואים יותר ויותר היא מכירת עבודות מהאוסף והפעם, מוזיאון ברוקלין מעמיד למכירה בסותביס בחודש הבא ציור נדיר של פרנסיס בייקון, אפיפיור, מ-1958. העבודה, המוערכת בין 6-8 מליון דולר, היא אחת מסדרה של שש עבודות ששרדו מהתקופה שבייקון חי וצייר בטנג׳יר. המכירה תתקיים בניו יורק ב-14.11.
פרנסיס בייקון, אפיפיור, 1958