סהגל עם מרינה אברמוביץ באינסטגרם

מהנעשה בשטח / דנה גילרמן 8/4/19

זמן קריאה : 2:43 דקות
מהנעשה בשטח / דנה גילרמן
 
אמן המיצג המוכר טינו סהגל ייצר לאחרונה פעולת מחאה רדיקלית בשוק האמנות. במשך שנים אסר האמן על תיעוד עבודותיו - מיצגים תלויי זמן ומקום, נטולי אובייקטים, שנוצרו בשיתוף אנשים. בעצם אפשר לומר שכל הקריירה שלו היתה בנויה על העקרון הזה. גם המכירה לאספנים התבצעה בהתאם לאותו הנוהל: אספנים נכנסו לחוזה בעל פה עם האמן, שבמסגרתו נאסר על תיעוד. חיפוש ברשת מעיד על כך שסהגל הצליח במשך השנים לשמור על כך.
ועכשיו? מהפכה. סהגל, שהתבטא רבות נגד הטכנולוגיה, פתח חשבון אינסטגרם והודיע כי יעלה אליו  תיעוד של עבודותיו ״כדי להנגיש את עבודתי לאנשים רבים בלי הצורך לנסוע ללונדון, ברלין או ניו יורק״. מיד אחרי פתיחת החשבון החלו אספנים ואוצרי מוזיאונים להתקשר לאסתר שיפר, הגלריסטית של סהגל בברלין, ולברר עד כמה זה יפגע בערך העבודות שברשותם ומה המשמעות של הפעולה הזו. שיפר עצמה נשמעה מעט חסרת אונים. ״מתקשרים אלי ושואלים איך האינסטגרם של סהגל ישפיע על הערך של עבודותיו הקיימות, שאפילו לא קיימות״, אמרה למגזין hyperallergic. ״זה יהיה קשה למכור ולשכנע אספנים חדשים לרכוש עבודות ישנות שלו. זה אסון. השוק של סהגל התמוטט ביום אחד״.
בתגובה כתב  סהגל באינסטגרם: ״אני קורא עכשיו פתק מהאנס אולריך אובריסט (אחד האוצרים החשובים. ד.ג.) שגורם לי להשראה, ובו כתוב: ״Hollywood is a state of mind. אני מסכים עם זה. אני אוהב אינסטגרם״.
סהגל עם מרינה אברמוביץ באינסטגרם צילום מסך 2019

אז מה שינה את דעתו של סהגל מהקצה אל הקצה? משפט אחד שאמר צופה אחד לפני שנה באחד ממיצגיו האיקונים: “This is So Contemporary״, שהוצג במוזיאון בשטוטגרט. במיצג שלושה מתורגמנים לבושים במדים של המוזיאון עומדים באכסדרה. המבקרים נבחרים באופן אקראי על ידי המבצעים, ואז לפתע להם משליכים את זרועותיהם באוויר ומזמרים במקהלה: ״זה כל כך עכשווי, זה כל כך עכשווי ... ". אחרי שאחד הצופים הוצא מהמוזיאון בגלל נסיונות חוזרים ונשנים לצלם את המיצג הוא אמר: ״מה יכול להיות פחות עכשווי מזה?״, משפט שהותיר חותם באמן. ״חשבתי על ההערה הזו בשנה החולפת והוא צודק״, אמר סהגל.  ״הבנתי שכל  התיאוריה האמנותית הזו על האמנות ה״לא גשמית״ היא למעשה חסרת תועלת. עתה כשאני באינסטגרם אני יכול להבנות סיטואציות בדרכים שלא חשבתי עליהן קודם״. אפשר לראות בזה מהלך אמיץ של אמן שהבין שהדרך שהובילה את יצירתו כבר לא נכונה לו, והוא כבר לא מאמין בה. אפשר גם לראות את זה כך: אחרי שהצליח להתל באספנים ובמוזיאונים במשך שנים – אני לא יכולה לחשוב על מהלך יותר אירוני ממה שעשה - הוא מהתל בהם שוב.
בכל אופן: תתחילו לעקוב @TonySeagu
תודה, פרטיך נשלחו בהצלחה.
אני מעוניין/ת להרשם לניוזלטר ולקבל תכנים ועדכונים בנושאי אמנות ותרבות
בואו נהיה בקשר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
השאירו פרטים ונחזור אליכם
תודה, פרטיך נשלחו בהצלחה.