"סלווטור מונדי" בדרכים

מהנעשה בשטח / דנה גילרמן 16/11/17

זמן קריאה: 2:54 דקות
מהנעשה בשטח / דנה גילרמן
"סלווטור מונדי" בדרכים מהנעשה בשטח
הציור 'סלווטור מונדי' של ליאונרדו דה וינצ'י שנמכר ביום רביעי שעבר במכירה פומבית של כריסטיס ניו יורק ב-450.3 מיליון דולר. מכירה זו קבעה שיא עולמי חדש למכירה פומבית, וכנראה שיא עולמי חדש למחיר של יצירה בכלל. המוכר הוא האוליגרך הרוסי דמיטרי ריבולובלב, שרכש את הציור לפני כשלוש שנים ב-127.5 מיליון דולר ועשה עליו רווח עצום. והקונה? אין לדעת. אולי נדע כשיצוץ יום אחד באחד המוזיאונים החדשים והיוקרתיים באמירויות המפרץ, ששמו להם למטרה להפוך לאימפריית האמנות הגדולה בעולם על ידי רכישת כל אוצרות האמנות המערביים.

בדרך כלל אחרי מכירה שכזו צצות רשימות של "עשרת היצירות היקרות ביותר", "עשרת האספנים הגדולים ביותר", וכו'. ואני חושבת רק על דבר מפחיד אחד: איך מעבירים אוצר שכזה מבית המכירות למבצרו של הקונה?

"לכל יצירה שצריך לשנע בהובלה אווירית בונים ארגז ייעודי למידותיה ולטכניקה שלה עם בקרת טמפרטורה", אומרת לילי כהן, מנהלת מחלקת אמנות בחב' גלובוס, שבין לקוחותיה נמנים מוזיאון תל אביב ומוזיאון ישראל. היא מסכימה שמשימה שכזו מביאה עמה התרגשות גדולה, "לא ישנים בלילה". כך הרגישה, למשל, כשהייתה אחראית על הטסתו של פיקאסו, ששוויו כמיליון דולר, למוזיאון ישראל .

"כבר לתכנן ארגז שכזה זו תורה שלמה, אמנות, הדורשת היכרות  עם חומרי אריזה שונים. למשל, יש חומר אריזה שנקרא טייבק, שלא נדבק ולא משאיר סימנים ונושם", מסבירה כהן. "את הארגז עצמו מכניסים למשאית עם בקרת טמפרטורה בליווי שומרים חמושים – ענין הנשק תלוי בדרישות של חברת הביטוח. בשדה התעופה נכנסת העבודה לאחסנה בכספת ועוברת הליכי מכס ובטחון – כמובן שבשום אופן לא פותחים את הארגז, שסגור בברגים מיוחדים. ויש גם מדבקות מיוחדות שמכסות את הארגז ויכולות להעיד אם קיבל מכות בדרך".

"הארגז זוכה לליווי לכל אורך הדרך. בהנחה שלא מדובר במטוס פרטי – מה שכנראה כן קורה בעבודה בסדר גודל כזה – החמושים לא עולים למטוס, אבל יש מלווים על הטיסה מטעם השולח או המקבל. גם בתא המטען זוכה היצירה למעמד מיוחד: מעל הארגז אסור שיונח מטען כלשהו והארגז תמיד יעמוד עם פניו לכיוון הטיסה. אחרת יש חשש שפיסת שמן קלה תתנתק מהקנבס, וכבר קרו מקרים שכאלה, לא לנו, שלא נדע מצרות", אומרת כהן.

לאחר הנחיתה, אסור לפתוח את הארגז במשך 24 שעות. כן, גם 'סלווטור מונדי' מהמאה ה-15 צריך זמן התאקלמות להפרשי הטמפרטורה והלחות. ושוב חוזר על עצמו כל התהליך: מהרסטורטורים שבודקים כל מילימטר של העבודה, כדי לוודא שלא ניזוקה במהלך ההעברה, משם לכספת, למשאית, וליעד הסופי. והיכן הוא? אם לא תגיע לחלל תצוגה ציבורי, דינה של עבודה כזו להיות קבורה לעד באיזה מחסן שמור היטב ליצירות מופת .

אגב, למרות שזה נשמע ממש מבצע מהסרטים, כהן מעריכה שמעורבים בו כ- 20 אנשים ועלותו כ-20 אלף דולר, מחיר סמלי למי שמשלם עבור יצירה שכזו.
תודה, פרטיך נשלחו בהצלחה.
אני מעוניין/ת להרשם לניוזלטר ולקבל תכנים ועדכונים בנושאי אמנות ותרבות
בואו נהיה בקשר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
השאירו פרטים ונחזור אליכם
תודה, פרטיך נשלחו בהצלחה.