הפגנות נגד משפחת סאקלר (משמאל נאן גולדין)

חדשות השבוע 26/3/19

זמן קריאה : 2:12 דקות
למה הופתעה ראידה אדון

הסרט ״זרות״ של האמנית הפלשתינית תושבת עכו ראידה אדון נפסל להקרנה (לאחר שהתקבל) במסגרת פסטיבל סרטים פלשתיני בפריז שיתקיים במאי. הסיבה: הסרט נתמך על ידי קרן ישראלית (מפעל הפיס וקרן גשר). האמת, אני לא מבינה למה אדון כל כך מופתעת. העובדה שיש חרם על כל תוצר שזוכה בתמיכה ישראלית, ולא משנה אם היוצר הוא יהודי, איסלנדי או פלשתיני, הפכה לידע כללי. לטעמי, החרם התרבותי על יוצרים ישראלים שיצר הבי.די.אס פוגע קודם כל ביוצרים. כלומר, דווקא באלו שאסור לפגוע בהם או יותר נכון לומר דווקא באלו שנפגעים על ידי כולם. אבל מה לעשות, זה המצב. לכן, אם מישהו מבין היוצרים/ות מעוניין להציג בפזורה, צריך לוותר מראש על תמיכה של כספי הממסד ולפנות  רק לקרנות בחו״ל. 
הפניה לסרט: https://www.youtube.com/watch?v=NAE0zXXiz6k&feature=youtu.be
ראידה אדון, פריים מתוך הסרט ״זרות״ צילום מסך 2019


מסתבר שלמחאה יש כוח

המחאה שהובילו אמנים ואמניות נגד שימוש בכספי תרומות מקרנות משפחת סאקלר עשתה את שלה. בשבוע האחרון הודיעו גלרית הפורטרטים בלונדון (שסירבה לקבל תרומה של 1.3 מליון דולר) הטייט בלונדון ועכשיו הגוגנהיים בניו יורק הודיעו כי יפסיקו לקבל תרומות מהמשפחה מהסיבה ש״"לאור הנסיבות אנחנו לא חושבים שזה נכון לבקש או לקבל עוד תרומות ממשפחת סאקלר".
כזכור, משפחת סאקלר היא הבעלים של חברת התרופות פרדיו פארמה, יצרנית משכך הכאבים אוקסיקונטין, שעל פי התביעה גרם למותם של עשרות אלפי אמריקאים בשנה. מחאות רבות של אמנים, ובהם זו של נאן גולדין שהתמכרה למשכך הכאבים, גולדין אף הודיעה כי לא תציג במוסדות המקבלים תמיכה מהמשפחה. אין צורך לומר שאילולא המחאה משפחת סאקלר היתה ממשיכה להנות מהמעמד המהנה והמתגמל והמנקה של תרומה לתרבות ולאמנות.
 
הפגנות נגד משפחת סאקלר (משמאל נאן גולדין) sackler-non-goldin-1460-720x405


טעם הקהל

סיכום התערוכות הפופולריות של העיתון המקוון theartnewspaper לשנת 2018 מראה שתערוכות האופנה – טרנד שהחל במטרה להחזיר קהל למוזיאונים – הן הדבר החם ביותר. בראש הרשימה נמצאות שתי תערוכות שהוצגו במטרופוליטן: בתערוכה "גופים שמימיים: אופנה והדמיון הקתולי", שעסקה באופנה והדת הקתולית, ביקרו 1.7 מליון מבקרים (10,919 מבקרים ביום). בתערוכה השניה, Michelangelo: Divine Draftsman Designer, שבה הוצג גוף עבודות נבחר של המאסטר ושל תלמידיו, מוריו וקולגות ורפליקה של הקפלה הסיסטינית, ביקרו מעל 700 אלף איש (7,893 מבקרים ביום). בתערוכה של האמן הסיני Do Ho Suh במוזיאון הסמיתסון לאמנות אמריקאית בוושינגטון ביקרו מעל מליון איש (7,853 מבקרים ביום).
מוזיאון שנחאי זכה לקהל מבקרים רב בזכות שתי תערוכות מיובאות: האחת של יצירות מופת מאוסף מהטייט בלונדון שמשכה 618 אלף מבקרים (7,126 מבקרים ביום) והשניה  מגלריית טרטיאקוב במוסקווה – המוזיאון המוביל בעולם בתחום האמנות הרוסית – שמשכה כ-458 אלף מבקרים (6,666 ליום). 
ואם נחזור רגע לטרנד האופנה: התערוכה על פרידה קאלו (שעסקה גם בארון הבגדים שלה) במוזיאון ויקטוריה ואלברט, הביאה קרוב ל-2000 מבקרים ביום והתערוכה על כריסטיאן דיור שמוצגת שם עתה הוארכה ב-7 שבועות לאחר שכל הכרטיסים נמכרו בתחילתה. גם התערוכה במומה, Is Fashion Modern? - תערוכה שחקרה את השפעתם של מוצרי אופנה כמו ג'ינס של Levi’s והשמלה השחורה הקטנה והיתה תערוכת האופנה הראשונה במקום מאז 1944 - הפכה לתערוכה הפופולרית ביותר לשנת 2018 עם 4,987 מבקרים ביום.
בסיכום 10 המוזיאונים הפופולריים לשנת 2018 מוביל הלובר עם 10,200,000 מבקרים, אחריו המוזיאון הלאומי של סין בביג׳ינג עם 8,610,092 מבקרים ובמקום השלישי המטרופוליטן עם קרוב ל-7 מליון מבקרים. לקריאה נוספת:
https://www.theartnewspaper.com/analysis/fashion-provides-winning-formula
 
מתוך התערוכה ״"גופים שמימיים: אופנה והדמיון הקתולי" (צילום: יערה קידר) 1_6
תודה, פרטיך נשלחו בהצלחה.
אני מעוניין/ת להרשם לניוזלטר ולקבל תכנים ועדכונים בנושאי אמנות ותרבות
אתר זה הינו ארכיון לפעילות בית הספר ומרכז התרבות "בסיס לאמנות ותרבות". המוסד נסגר בשנת 2020. אישור