Courtyard of the Museum of Louvre, and its pyramid. This picture is a panorama made from stitching three pictures with Hugin

חדשות השבוע 3/3/20

זמן קריאה : 2:10 דקות
4/3/20
מת אוליי, החצי השני של מרינה אברמוביץ

אמן המיצג אוליי (לאייספן), שנודע בעיקר כשותפה לחיים וליצירה של מרינה אברמוביץ, מת השבוע בגיל 77. אוליי נולד בסולינגן, גרמניה, עבר ב-1969 לאמסטרדם ובשנים האחרונות חי בלובליאנה, סלובניה. המיצגים המשותפים של השניים בשנות השבעים והשמונים הפכו לאבני דרך באמנות הפרפורמנס. המתח, הכאב, המפגש הגופני, הזוגיות – כל אלו היו חומרים מזינים למיצגים קשים שנחקקו בזכרון הצופים ובהיסטוריית המדיום. המיצג האחרון שהתקיים ב-1988, "הנאהבים״, גם היה סיומה של מערכת היחסים כשכל אחד מהם צעד לקראת השני על החומה הסינית ורגע המפגש היה גם רגע הפרידה. אוליי נשכח ואברמוביץ הפכה לאחת האמניות החשובות ביותר בשדה הבינלאומי. המפגש האחרון המתוקשר והמרגש בין השניים התקיים במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק ב-2010 במסגרת תערוכת הרטרוספקטיבה של אברמוביץ ״האמנית נוכחת״ (https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=OS0Tg0IjCp4&feature=emb_title). אברמוביץ' ספדה לו באינסטגרם: "בעצב גדול, למדתי על מותו של חברי ובן־זוגי לשעבר. הוא היה אמן ואדם יוצא דופן. הוא יחסר באופן עמוק. ביום כזה, זה מנחם לדעת שהאמנות והמורשת שלו יחיו לנצח״. בסוף השנה מתוכננת לו תערוכת רטרוספקטיבה במוזיאון הסטדליק.
Portrait of Ulay in 2016. Photography by Primoz Korosec. Image courtesy of the artist צילום מסך 2020

הלובר נסגר לרגל הקורונה

מוזיאון הלובר יפתח מחדש לאחר כמה ימים שבהם היה סגור עקב מגיפת הקורונה. המוזיאון נסגר לאחר הוראה של ממשלת צרפת שאין לאפשר התקהלות במרחבים ציבוריים של יותר מ-5000 איש. במקביל, עובדי המוזיאון הביעו חשש בעקבות ביקור של עובדי מוזיאון מאיטליה שהגיעו כדי לאסוף את העבודות של לאונרדו דה וינצ׳י, מהתערוכה המרכזית שירדה לאחרונה. העובדים דורשים ציודי הגייני והפרדה בין הקופות למבקרים, ששלושה רבעים מהם הם תיירים. מעניין יהיה לראות איך הלובר יתמודד עם הדרישות החדשות היות והוא אחד ההמוזיאונים המתויירים ביותר בעולם: ב-2018 ביקרו בו לא פחות מ-10.2 מליון מבקרים.
Courtyard of the Museum of Louvre, and its pyramid. This picture is a panorama made from stitching three pictures with Hugin Louvre_2007_02_24_c
פורטרט ביום במירוץ לנשיאות

האמנית וויטני בדפורד החליטה לצייר בכל יום פורטרט של המועמדות לנשיאות ארצות הברית אליזבת וורן, עד לבחירתה. תחת הכותרת ״Elizabeth Warren Wins״ מציגה בדפורד מידי יום פורטרט חדש בחשבון האינסטגרם שלה, שגם מוצע למכירה (תמורת 50 דולר). ״הרגשתי שאם אעשה משהו ציבורי זה יכול להיות תמריץ לפעולה גם עבור אנשים אחרים״, אמרה. https://www.instagram.com/whitneybedford/?hl=en
וויטני בדפורד. פורטרט ליום של אליזבט וורן img_9442

 
שרה ברייטברג סמל היא כלת פרס ישראל לאמנות

שרה ברייטברג-סמל, מבקרת ואוצרת אמנות, ילידת 1947, היא כלת פרס ישראל לאמנות פלסטית ב-2020. ברייטברג-סמל היתה בעבר אוצרת לאמנות ישראלית במוזיאון תל אביב (1977-1989), בין התערוכות החשובות שאצרה היתה ״דלות החומר באמנות הישראלית״ שהגדירה סגנון תל אביב חילוני באמנות הישראלית, והפכה לאחת התיאוריות המשמעותיות בשדה המקומי. ברייטברג-סמל גם ערכה את כתב העת ״סטודיו״ במשך עשור - אחד המגזינים המעטים והמשמעותיים שפעלו פה. בשנות ה-80 ובשנות ה-90 אצרה את הביתן הישראלי בביאנלה בונציה, בסוף שנות התשעים אצרה תערוכה חשובה לחברתה הצלמת דליה אמוץ, בביתן הלנה רובינשטיין וב-2010 אצרה במוזיאון תל אביב תערוכה רטרוספקטיבית וספר לאמן משה גרשוני.
"שרה ברייטברג־סמל השפיעה והגדירה את האמנות הישראלית ביושרה, בחכמה ובידע רב. היא שימשה כאוצרת לאמנות ישראלית במוזיאון תל אביב, ולאחר מכן בתערוכות מוזיאליות חשובות רבות והנחילה לאמנות ולתרבות הישראלית מטבע לשון חדש, 'דלות החומר', ומודל תיאורטי מקיף שהנחה את השיח הציבורי של עולם האמנות הישראלי שנים רבות״, כתבו חברי הועדה הבוחרת בהם ישראל דהן, דליה לוין ופרופ׳ ברכה יניב. 
שרה ברייטברג-סמל מתוך התכנית חוצה ישראל עם קובי מידן download
תודה, פרטיך נשלחו בהצלחה.
אני מעוניין/ת להרשם לניוזלטר ולקבל תכנים ועדכונים בנושאי אמנות ותרבות
אתר זה הינו ארכיון לפעילות בית הספר ומרכז התרבות "בסיס לאמנות ותרבות". המוסד נסגר בשנת 2020. אישור