זמן קריאה : 1:14 דקות
מהנעשה בשטח / דנה גילרמן 21/6/18
אני רואה את הקליפ החדש, היפהפה, של ביונסה וג׳יי זי, APESHIT, שצולם במוזיאון הלובר, בצרפת, כחלק מהנסיונות של מוזיאונים להביא קהל חדש. אמנם יש בזה פן כלכלי - הניו יורק טיימס פרסם שמידי שנה מצולמים בלובר כ-500 סרטים וצילום ליד עבודות עולה 17,500 דולר – אבל במקרה הזה בעיקר מיתוגי. עד עכשיו צפו בקליפ ביו טיוב מעל 26 מליון אנשים. אפילו אם אחוז אחד מתוכם יחליט בעקבות הסרט לראות את ״רפסודת המדוזה״ של תיאודור ז׳ריקו, כבר המוזיאון זכה בגדול.
לראיה: ההיענות המהירה מאוד של המוזיאון לבקשה – הרעיון לצלם שם צץ רק בחודש האחרון - מוכיחה שהבין איזו הזדמנות נפלה לידיו. ״הדד ליין אמנם היה מאוד צפוף״, נמסר מהמוזיאון, ״אבל הלובר שוכנע במהירות בגלל הסינופסיס שהראה מחוייבות גבוהה למוזיאון ולעבודותיו האהובות״,
האמת, נכון. ניכרת שם אהבה לאמנות ולמרחב שבו היא מוצגת. הפריים הנהדר עם הרקדנים הפרוסים על המדרגות, ההשתהות המכוונת על פרטים מהציורים הקאנוניים שמוצגים כגון "משתה החתונה בקנה" של הצייר האיטלקי פאולו ורונזה מ-1563 (המציג אירוע מחייו של ישו) או Francesca da Rimini and Paolo Malatesta Appraised by Dante and Virgil של הצייר ההולנדי ארי שפר מ-1855.
האמת, נכון. ניכרת שם אהבה לאמנות ולמרחב שבו היא מוצגת. הפריים הנהדר עם הרקדנים הפרוסים על המדרגות, ההשתהות המכוונת על פרטים מהציורים הקאנוניים שמוצגים כגון "משתה החתונה בקנה" של הצייר האיטלקי פאולו ורונזה מ-1563 (המציג אירוע מחייו של ישו) או Francesca da Rimini and Paolo Malatesta Appraised by Dante and Virgil של הצייר ההולנדי ארי שפר מ-1855.
לא רק המובן מאליו צולם. יש את שני האיקונים שוברי הקופות של המוזיאון: המונה ליזה וניקה מסמותרקיה (פסל עשוי שיש מהתקופה ההלינסטית) אבל מה שחשוב יותר שיש שם את הציור המהפכני ״דיוקן של אישה שחורה״ מ-1800 של הציירת מארי-גיימין בנואה – אחת הציירות הבודדות של אותה התקופה - המתאר אישה שחורה חשופת שד.
כמה אנשים נחשפו או הכירו את הציור הזה למרות היותו קלאסיקה? הקליפ הזה, מעבר להיותו מה שהוא – חלק ממסע פרסום לאלבום חדש של שני אלילי תקופה - גם מחבר, באחת הדרכים היפות לטעמי, בין מוסיקה לאמנות ויוצר יצירה אחת, פולטית ואסתטית, גדולה מסך חלקיה.