מהנעשה בשטח / דנה גילרמן 23/1/20

זמן קריאה : 2:41 דקות
מהנעשה בשטח / דיוקן של נפש במצוקה
 
״דיוקן עצמי כאדם חולה״. זו הכותרת המלווה דיוקן עצמי יוצא דופן של ואן גוך מ-1889 שמוצג בימים אלו במוזיאון ואן גוך באמסטרדם. כן, אפשר לחלוק על האופן שבו בחרו מנהלי המוזיאון לשווק את הדיוקן אבל מה לעשות - בעידן הרייטינג צריך למצוא דרך למשוך קהל ולייצר כותרות ומה יותר מעניין מלראות את ואן גוך בהתקף פסיכוטי שחווה בבית חולים לחולי נפש זמן קצר לאחר שחתך את אוזנו?
אבל לא זו הסיבה שהציור הנוכחי הגיע לאחרונה לכותרות. ישנה סיבה אחרת - אחרי 50 שנה של ספקות לגבי האותנטיות של הציור וחמש שנים של בדיקות קפדניות, נמסר סוף סוף ממוזיאון ואך גוך שהציור הוא מקורי.
הציור נרכש על ידי מוזיאון אוסלו ב-1910 מאספן בצרפת. בגלל בעיות עם הפרובננס של היצירה, כלומר קורות החיים שלה, וספקות לגבי הסגנון - למשל אזור מושטח בפנים ושימוש בצבעים צהובים וכחולים שנראו נטולי חיות - היו מומחים שהטילו ספק במהימנותה. ב-2014 פנה מוזיאון אוסלו למוזיאון ואן גוך באמסטרדם וביקש מהם לבדוק את הציור. כאמור, אחרי חמש שנים, התקבל אישור המקוריות.
Anne Hansteen :דיוקן עצמי של ואן גוך חולה. צילום תמונה21
זהו הציור היחיד שצייר ואן גוך במהלך אשפוזו בבית החולים סנט רמי בצרפת, שם אשפז את עצמו במאי 1889, שלושה חודשים לפני שהיצירה נוצרה. הגרדיאן דיווח כי יכול להיות שואן גוך הזכיר את הציור במכתב שכתב  לאחיו תיאו, ״נסיון מהתקופה שהייתי חולה״, כך כתב. לואיס ואן טילבורג, חוקר בכיר במוזיאון ואן גוך באמסטרדם, מסר לגרדיאן כי ״הוא כנראה צייר את הדיוקן הזה כדי להתפייס עם מה שראה במראה: אדם שהוא לא רצה להיות, ועדיין היה", הוא אמר. "זה חלק ממה שהופך את הציור לכל כך מדהים ואפילו תרפויטי״.
לא מזמן אושר ציור אחר של ואן גוך, ״Still life with mackerels, lemons, and tomatoes״ (שסוקר במגזין בסיס בכתובת https://bit.ly/2rX43VF), שגם בו הופיעו צבעים שאינם מאפיינים את יצירתו ועוררו ספקות לגבי אמינותו. גם אז ניתן האישור על ידי מוזיאון ואן גוך לאחר שמומחה אחר לא אישר אותו. מי שעוקב אחר סיפורי פסילה ומקוריות של יצירות כאלו ואחרות יכול ללמוד הרבה על הפוליטיקה של עמדות כוח והיררכיות בשוק האמנות. על אלו שמותר להם להחליט ואלו שלא ועל האופן המרתק שבו מתקיים התהליך. ניתן להניח שעכשיו נוספה למומחי ואן גוך תובנה נוספת שכבר הייתה אמורה להיות מוכרת: הטכניקה של ואן גוך נועדה לבטא הלך רוח נפשי וכשהנפש שקועה בתהום כך נראה ביטויה על הבד: דיוקן מיוסר ושטוח המודגש על ידי צבעוניות נטולת חיים.
תודה, פרטיך נשלחו בהצלחה.
אני מעוניין/ת להרשם לניוזלטר ולקבל תכנים ועדכונים בנושאי אמנות ותרבות
אתר זה הינו ארכיון לפעילות בית הספר ומרכז התרבות "בסיס לאמנות ותרבות". המוסד נסגר בשנת 2020. אישור