תרבות ואדריכלות נוף כחלק מבניית זהות לאומית / קרן ענבי

זמן קריאה : 4:49 דקות
תרבות ואדריכלות נוף כחלק מבניית זהות לאומית / קרן ענבי


להתבונן בעולם דרך המשקפיים של רוברטו בורלה מרקס זה להרגיש חי, חיוני, לכבד את הטבע במלוא הדרו, להתבונן בפרטים, בטקסטורות, בצבעים, בצורות ולהכיר בכך שהטבע הוא הפסל הטוב ביותר, וכל שנותר לנו הוא ליצור בהשראתו ולתוכו. בורלה מרקס (1909-1994, ברזיל) היה אחד מענקי התרבות של ברזיל. אדריכל נוף, בוטנאי, צייר, מעצב, טייל, הרפתקן ואפילו סוג של פילוסוף. אמן רב תחומי בעל יצירתיות אינסופית מתפרצת - תכונה שבולטת יותר מכל בתערוכה הגדולה אי פעם שמוקדשת לאמן בגנים הבוטניים של ניו יורק, שבהם הוצגו בשנים האחרונות תערוכות ציור של פרידה קאלו וג'ורג'יה אוקיף. התערוכה של בורלה מרקס חווייתית יותר ומתפרסת על פני שלושה מוקדים: חוץ, פנים ומה שביניהם: הגלריה, הגן והחממה.
 
Roberto Burle Marx, Untitled, 1990, Acrylic on fabric 1_Roberto Burle Marx, Untitled, 1990, Acrylic on fabric
בורלה מרקס היה אמן רב תחומי, אדריכל נוף יוצא דופן וצייר בעל תשוקה עוצמתית לטבע אותו תירגם לצורות גאומטריות המתמזגות עם הקווים האורגניים-הצמחיים או הארכיטקטוניים של הסביבה בה הוא נוצר. התחומים הרבים והמגוונים בהם עסק כללו עיצוב בדים, שטיחי קיר, ציורי שמן, ליטוגרפיות, פסלים, אריחי קיר ושלל מדרכות ומבנים אייקונים מעוצבים באסתטיקה של מודרניזם שמורכבת מצורות מופשטות וגיאומטריות בעלות צבעוניות עזה וחדה. את עבודותיו הראשונות כאדריכל נוף עשה בברזיליה בירת ברזיל, אך נודע בעיקר בפרויקטים שיצר בסאו פאולו ובריו דה ז'נרו. סאו פאולו העיר בה נולד ב-1909 היא אחד הכרכים הגדולים בדרום אמריקה ובעולם. יש בה כ-12 מיליון תושבים והיא ונחשבת למרכז הכלכלי והתרבותי של ברזיל. ב-1954 הוא תכנן בה את הפארק העירוני Ibirapuera שמשמעותו עצים רקובים בפורטוגזית. האזור שהיה בעבר ביצה הפך על ידי בורלה מרקס לריאה ירוקה שמשלבת אדריכלות של מבנים ציבוריים וגן בוטני. את חותמו המרכזי השאיר בריו דה ז'נרו בפרויקט המפורסם בטיילת בחוף קופקבנה אותה ריצף   באבני פסיפס שחורות ולבנות שיוצרות צורה גלית האופיינית למודרניזם של שנות ה-70 ושתל סביבה צמחים ברזילאיים טיפוסיים
Roberto Burle Marx, Copacabana Beach and the Ministry of Health 2_Roberto Burle Marx, Copacabana Beach and the Ministry of Health & Education building, Rio De Janiro
בורלה מרקס התעניין בגנים כבר מגיל צעיר כשאמו נהגה לשתול ולטפח גני ורדים, אך ביקור בגן בוטני בברלין שם למד ציור בצעירותו גרם לו להבחין ביופיים של הצמחים הברזילאיים מחדש. התצוגה המרכזית בתערוכה של מרקס בגנים הבוטניים בניו יורק היא גן בשם 'הגן המודרניסטי'. גן זה עוצב בהשראת הנופים והמבנים האייקונים של מרקס בברזיל: קיר בטון מעוצב משולב בבריכת מים, שבילים מתפתלים מוקפים בצמחיה טרופית ברזילאית עמוסה שזרה לטבע הצפון אמריקאי השולט בדרך כלל בגנים הבוטניים בניו יורק. אותה הזרה שנוצרת בשהות ב'גן המודרניסטי' היא זאת שגרמה לבורלה מרקס הצעיר להתאהב בצמחייה הברזילאית ולהיות בין אדריכלי הנוף הדרום אמריקאיים הראשונים שהשתמשו בצמחיה המקומית בדרך חדשה ומחבקת ומבלי לפזול לקולוניאליזם האירופאי. הגנים שתכנן חוגגים את הצבע, הדגם והצורות הגליות והביומרפיות שהיו חדשניות לעומת הסימטריה והצורות החדות ששלטו באדריכלות הנוף עד לאותה תקופה.
Roberto Burle Marx, The Modernist Garden, NYBG Exhibition 3_Roberto Burle Marx, The Modernist Garden, NYBG Exhibition
'הגן המודרניסטי' שהוקם לתקופת התערוכה הוא כמו קפסולה דחוסה שכוללת את כל האלמנטים שמרכיבים את אמנותו והמבקר נחשף לחוויה שמערבת את כל החושים: צליל פכפוך המים הזורמים, ריח פרחים שנבחרו בקפידה כמו גם אפקט האור והצבע של הצמחים הברזילאיים שנשתלו במיוחד. בורלה מרקס התייחס לגינות שעיצב לסקטור הפרטי והציבורי באותה מידה של שוויון, שניהם היו עבורו הביטאט לאמנות.
Roberto Burle Marx, Untitled, 1970, Acrylic on canvas 4_Roberto Burle Marx, Untitled, 1970, Acrylic on canvas
בגלריה שבבניין הספרייה מוצגת המשכה של התערוכה: ציורים, רישומים, הדפסים ועבודות טקסטיל שניכרת בהם ההשפעה של התרבות והטבע הברזילאי. תהליכי האמנות שעבר בורלה מרקס עזרו לו להגדיר את הצורות של הגנים שעיצב. ציוריו האבסטרקטיים מ-1970 צוירו ברגע משמעותי בקרירה שלו, הוא סיים לעבוד על הטיילת בחוף קופקבנה בריו דה ז'נרו והוזמן על ידי הממשלה לעצב שני גנים בברזיליה. במקביל נבחר לייצג את ברזיל בביאנלה ה-35 בוונציה, ביחד עם הפסלת Mary Vieira, שם הציג ציורים אבסטרקטיים לצד עיצובי גנים.
Roberto Burle Marx, Untitled, 1989, Oi on silckscreen on canvas 5_Roberto Burle Marx, Untitled, 1989, Oi on silckscreen on canvas
ציוריו משנות ה-70 מתאפיינים בקומפוזיציות שבנויות מצבעים חיים ועזים וצורות גאומטריות ומשקפים את הזיקה שלו לציור אבסטרקטי ברזילאי עכשווי של אותה תקופה שמשולב עם מודרניזם מערבי. השפעות אלו ניכרות גם בשטיחי הקיר הראשונים שעיצב שיוצרו בשנות ה-60 המאוחרות ע"י אורגים בצרפת לפני שעברו להיות מיוצרים בברזיל. השטיחים מזכירים ביחסי הקו-צורה ומשטחי הצבע שלהם, שטיחים של אמנים שהעריץ כמו לה קורבוזיה.
Roberto Burle Marx, Mata Atlantca, 1991, Litograph on paper 6_Roberto Burle Marx, Mata Atlantca, 1991, Litograph on paper
שתי ליטוגרפיות מ-1991 מדגימות שבורלה מרקס לא זנח את הפיגורטיביות. ההדפסים הם חלק מסדרה שמתארת יערות עצי מנגו ומנגרובים, מערכות אקולוגיות בחוף האטלנטי ובאזורי האמזונאס, שבורלה מרקס היה בין האקולוגיים הראשונים שפעלו באזורים אלו לשימור יערות הגשם. הליטוגרפיות מתארות את הבוטניות של הצמחים, כמו גם את הניסיון להעביר את האווירה הדחוסה של אזור פראי זה.
Roberto Burle Marx, The Sitio, NYBG Exhibition 7_Roberto Burle Marx, The Sitio, NYBG Exhibition
בורלה מרקס עסק גם במחקר בוטני. בשנת 1949 הוא רכש את Sitio Santo Antonio da Bica והפך אותה ל'אחוזת בורלה מרקס' שכללה בית, סטודיו ומקלט אקולוגי לצמחים נדירים. האוסף הבוטני באחוזה מונה יותר מ-3500 סוגי צמחים טרופיים וחצי טרופיים. עיסוקו בבוטניקה הוביל לכך ש-50 צמחים שגילה נקראים על שמו.
הוא היה ועדיין פיגורה תרבותית ענקית במולדתו ברזיל וגם בעולם. הפופולאריות הבינלאומית שלו נסקה בסוף שנות ה-90 בעקבות ההתעניינות הבינלאומית באדריכלות המודרנית הברזילאית. אחוזתו משקפת את דמותו, פועלו ומעמדו, שם הקיף את עצמו באמנות לרבות פסלים ועבודות טקסטיל ושם אהב לארח חברים, קולגות, בוטנאים מובילים, אמנים, משוררים ואישי תרבות מפורסמים מכל העולם. האחוזה התאפיינה בחיפוי של אריחי קיר בגווני כחול וטורקיז בעיצובו והמבקרים בתערוכה מוזמנים לצייר על פתקים מרובעים בהשראתם, תוך כדי שהם משלבים צורות גאומטריות בסיסיות.
בורלה מרקס היה אמן רב תחומי מרתק וצייר גדול שיצר שילוב פורץ דרך בין אסתטיקה לאקולוגיה. בעבודותיו ובפרויקטים האייקונים שלו הוא מספר לנו סיפור מרהיב על החיבורים המעניינים שנוצרים בין טבע לאמנות ועל תרבות ואדריכלות נוף כחלק מבניית זהות לאומית.

______
צילומים: קרן ענבי
רוברטו בורלה מרקס, New York Botanical Garden, עד ה- 29 בספטמבר, 2019
תודה, פרטיך נשלחו בהצלחה.
אני מעוניין/ת להרשם לניוזלטר ולקבל תכנים ועדכונים בנושאי אמנות ותרבות
אתר זה הינו ארכיון לפעילות בית הספר ומרכז התרבות "בסיס לאמנות ותרבות". המוסד נסגר בשנת 2020. אישור